0 328 visningar

3 svar

Måste jag lämna?

Lina

27 sep 2009 kl. 13:27

Hej. hoppas att ni kan ta mig ur detta, plockade trattisar idag, hittade stora fina klungor men om man tittar närmare så är det som ett vitt mögel lager på vissa om de står tätt. har snokat runt lite här och den enda förklaring jag kan hitta är att det är sporer från andra svampar. Är det så? ska jag avstå från svampen?
Tack för ett bra forum.

0

zingo

27 sep 2009 kl. 13:33

Jag brukar plocka dessa vitfärgade om de för övrigt är bra i konsistensen och luktar normalt. Det som egentligen ska vara under hatten har väl bara råkat hamna överst istället. :-)

0

Charina Halland

27 sep 2009 kl. 13:37

Trattkantarellens eget sporpulver är vitt. Alltså, inget farligt.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 13:55

Detta är vanligt, precis som Charina skriver. När och det gör de ju ofta står tätt och hattarna ovanpå varandra så färgar deras egna sporer av sig på de underliggande hattarna och det kan vara riktigt vitt ibland,ingen fara bara att plocka och äta om de är ok för övrigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone