0 351 visningar

6 svar

Vaxing?

Frida T

27 sep 2009 kl. 18:15

Hej har kikat efter bilder på knoppvaxing (Hygrocybe subpapillata), men utbudet är inte så jätte stort. Skulle detta kunna vara det?

Knoppvaxing ??

0

Frida T

28 sep 2009 kl. 08:16

Så här ser de ut efter torkning. Ännu mer tydlig liten knopp!

Någon som vågar gissa?

Elisabeth, fick du din knoppvaxing kollad så att det var den?

Knoppvaxing?

0

Elisabeth Jansson

28 sep 2009 kl. 13:13

Det var Irene på guiden som gav mig ett namn!
Sedan är de skickade någonstans,men därifrån har jag inte fått svar!
De som kommer i år på samma växtplatsen har ingen knopp men speciell färg!
Ska fota vaxskivlingarna i gräsmattan en dag.Och lägga ut dem en och en på guiden!

Irene är på Gotland med BaWa så de har nog tagit ledigt från svampen!
Men våran svampkunnige norska deltagare Hans Myhre var håller han hus!
Jag tror att vaxskivlingar är en av hans specialiteér.

0

MalinS

28 sep 2009 kl. 13:35

Kan det kanske vara en Blodvaxing eller Scharlakansvaxing?

0

Frida T

28 sep 2009 kl. 13:52

Det skulle kunna vara blodvaxing… Men jag vet inte om de kan ha en sådan här knopp? Eller om det är artspesifikt för knoppvaxingen?

0

Hans Myhre

28 sep 2009 kl. 20:41

Ja, det er meget sannsynlig. Lukt?

0

Frida T

29 sep 2009 kl. 06:29

Det var ingen speciell lukt eller smak… :)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone