0 352 visningar

19 svar

Några ? från igår 090926

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:02

Kan detta vara Dagghätta, den är väldigt liten. Bild 3 är en bild på hur “mina” Svarta trumpeter ser ut i år, gläds ni som inte har fått dem borttorkade, snyft.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:03

En som växer på gammal boklåga men vad är det för en?

0

svampstaff

27 sep 2009 kl. 22:07

Kanske blygrå skölding, är min gissning.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:07

En spröding antar jag men vilken då? Bild 3 en Gyttrad röksvamp.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:10

Så en hätta till, tänk om jag någon gång kunde lära mig dessa!?

0

svampstaff

27 sep 2009 kl. 22:12

Blygrå sköldskivling kanske är bäst att säga, relativt vanlig i ek/bokskog på nedfallna murkna grövre grenar, men i övrigt sällsynt i landet?

0

svampstaff

27 sep 2009 kl. 22:14

Sprödingen ser ut som en slöjskivling för mig, kanske tegelröd eller rökslöj?
Och vanlig gyttrad röksvamp.

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:15

Inget dumt förslag alls svampstaff :)

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:16

Jag hoppas att du menar Blågrå eller?

0

Karl S

27 sep 2009 kl. 22:37

2. Pluteus salicinus är säkert rätt.  Obs! den är en smula knarksvamp.

3. Jag tror snarare på en spröding, som JAS föreslog, kanske Psathyrella piluliformis, fast vita kanten saknas??

0

"JAS" Helsingborg

27 sep 2009 kl. 22:48

Vad säger du om Psathyrella laevissima Karl? Svampstaff det är absolut ingen slöjing en spröding är det.

0

svampstaff

27 sep 2009 kl. 22:58

Tror Karl har fel:)

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2009 kl. 22:25

Tror Karl är på rätt spår:)

0

Tony S

28 sep 2009 kl. 22:31

Visst är det en spröding. Jag tycker bara att foten är kortare än den brukar vara hos kastanjespröding, den vanligaste arten.

0

svampstaff

28 sep 2009 kl. 22:44

Skämtade om Karl givetvis, kastanjespröding ligger väl kanske närmast, men det har ju redan Tony sagt.

0

"JAS" Helsingborg

28 sep 2009 kl. 23:34

Så ni tror inte på P. laevissima då?

0

Karl S

29 sep 2009 kl. 14:08

Jag känner inte Ps. laevissima, men enligt Funga N. måste den skiljas mikriskopiskt från Ps. piluliformis.  Så det kan nog vara endera.

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 18:46

Ok. och tack för hjälpen Karl, får ta ett kollekt i morgon och be Sven-Åke om hjälp.

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 23:04

Hättorna är inte lätta JAS! Man kan nog lätt ägna sig en livstid åt dem utan att lära sig dem alla.

Serie 1 ser ut att vara dagghätta (Mycena pseudocorticola)

Serie2: Blågrå skölding (Pluteus salicinus)

Serie 3: Spröding ja, men vet ej vilken art.

Serie 4: Troligen en rynkhätta (Mycena galericulata)

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2009 kl. 01:19

Tack för det Michael. Jag började ju att ägna mig lite åt hättorna för ett par vår sedan men det kom Myxomyceter i mellan, ja det tar väl ett tag innan man hittar det man ska pyssla med:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone