0 541 visningar

5 svar

Rödgul Trumpetsvamp

Katrin Tyinge

27 sep 2009 kl. 22:58

Var växer den? En lärare säger att den växer i tallskog här nere i Skåne och i mina svampböcker ( 1:a svampboken med Bo Nylèn) o (Pelle Holmbergs bok om Svampar) står det att dom växer i kärrkanter,kalkrik barrskog invid gran.

0

Boman

28 sep 2009 kl. 06:17

Här i Södermanland hittar jag den i bland- eller granskog, ofta i närheten av blöthål i skog som växer på berg. Kalk kan det ju finnas i marken där. I mossa och gräs. Här är den inte vanlig och så gillar älgarna den också. Man får ha tur om man ska hitta nya ställen. Mitt bästa ställe avverkades för några år sedan.

0

joakim

28 sep 2009 kl. 12:10

Jag hade turen igår att hitta ett nytt ställe där jag plockade en kasse med rödgultrumpet. Jag hittar mina på fuktiga ställen, gamla kärr, och i kanten av myrmark där det nu växer gräs och mossa. Jag hittar både i blandskog och tall med gran.

En lyckad svamptur…..

0

katrin Tyringe

28 sep 2009 kl. 12:16

Dom jag hittade växte vid kärrkanter o i högt gräs. Ska försöka ta lite bilder på dom.

0

MalinS

28 sep 2009 kl. 13:45

Jag har mitt trumpetställe i mossig blandskog. Uppland. Nere i en sänka kan man väl kalla det, så där är lite sank mark. Under rishögar som ligger kvar från kalhygget bredvid. Tyvär verkar rådjuren (eller vilka det nu är..) verkligen gilla dessa svampar så allt för ofta så är bara halva foten kvar. Rackarns!

0

Anja

29 sep 2009 kl. 12:55

Jag har bara hittat rödgul trumpetsvamp i slabbig, kalkrik, mossmark. Blandskog.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone