Var växer den? En lärare säger att den växer i tallskog här nere i Skåne och i mina svampböcker ( 1:a svampboken med Bo Nylèn) o (Pelle Holmbergs bok om Svampar) står det att dom växer i kärrkanter,kalkrik barrskog invid gran.
Här i Södermanland hittar jag den i bland- eller granskog, ofta i närheten av blöthål i skog som växer på berg. Kalk kan det ju finnas i marken där. I mossa och gräs. Här är den inte vanlig och så gillar älgarna den också. Man får ha tur om man ska hitta nya ställen. Mitt bästa ställe avverkades för några år sedan.
Jag har mitt trumpetställe i mossig blandskog. Uppland. Nere i en sänka kan man väl kalla det, så där är lite sank mark. Under rishögar som ligger kvar från kalhygget bredvid. Tyvär verkar rådjuren (eller vilka det nu är..) verkligen gilla dessa svampar så allt för ofta så är bara halva foten kvar. Rackarns!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.