Hej,
när jag torkar kantareller, händer det ibland att dem börjar bli bruna eller röda på kanterna..Även när jag hade tagit fina svamp från början att torka. Har nån av er liknande erfarenhet och vet kanske vad det kan bero på?
Tack!
Enligt alla råd jag sett på guiden lämpar sig inte kantareller för torkning överhuvudtaget.
De mår bättre av att frysas direkt efter förvällning i eget spad utan matfett.
Då kan de hålla sig fräscha i flera år i frysen.
Det har förmodligen något med deras smakämnen och konststens att göra.
Bättre då att torka t ex. tunt skivade soppar, samt trattkantareller och trumpetsvampar.
Gissar att de torkat för långsamt.
Om man nu vill torka kantareller, inte trattisar, så skiva dem eller riv i smala strimlor. De måste torka snabbt men inte i ugn utan i temp under 50 grader. Jag har testat att torka de små, delade och de verkar bli bra. Tar lite lång tid att blöta med jag ämnar att slänga in dem i en gryta så det spelar mindre roll. De jag provat blev inte beska heller.
Testa med en liten mängd.
det måste nog bli början av förruttnelse som buffy skriver. Jag torkar i stort sätt hela svampsässongen och det inträffar först nu, mot slutet.
Jag har själv också bra erfarenheter med torkad vanligt kantarell, om man blott lägger dem tillräckligt länge, smakar dem lika bra som färska. Inget bäsk smak alls!
Tipps för dem, som har inte så mycket plats i frysen..
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.