0 1279 visningar

11 svar

Mörk nagelskivling?

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 10:10

Är detta mörk nagelskivling?

0

svampstaff

28 sep 2009 kl. 10:28

Tycker det osar sköldskivling?

0

Bo E

28 sep 2009 kl. 10:44

Tänkte på samma sak, men jag är ju en urusling på att skilja sköldingarna från nagelskivlingarna!

Vad säger blåstjärnorna?

0

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 11:35

Tack svampstaff och Bo E för svar.
Får se om någon stjärna också vill komma med ett förslag.

Vi fick 11 mm regn nu under småtimmarna och morgonen. Annars ser det ut som om det blir kyligare med risk för frost framöver.

0

Bo E

28 sep 2009 kl. 12:03

Jag tycker de är svåra.
Ser inte några gemensamma kännetecken som man lätt uppfattar.
Strecknagelskivling, vinternagelskivling och mörk nagelskivling…

Det kanske måste mikroskoperas för att se släktskapen.

Här är i alla fall ett stjärnesvar på denna…
http://svampguiden.com/forum/visa/164126

0

Bo E

28 sep 2009 kl. 12:05

0

Jan A, Uppsala

28 sep 2009 kl. 15:49

Visst, Svampstaff och Mikael, osar det vanlig standardmodell av sköldskivling.

0

Hjortskölding

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 18:01

Det skulle alltså vara denna, den vanliga sköldingen som heter hjortskölding, Pluteus cervinus!?

Att man (dvs jag) aldrig tänker på att svampar ser olika ut i fuktigt resp torrt tillstånd.
Bif ett par bilder som jag tog för några år sedan. Här har svampen mognat, man ser det röda sporpulvret och det var fuktigt väder.

Tack för alla era svar och synpunkter!

0

Hjortskölding

Jan A, Uppsala

28 sep 2009 kl. 18:06

Och det finns de som kallar den P. atricapillus också...

0

Hjortskölding

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 18:18

Nu blev jag plötsligt konfunderad över de bilder jag skickade senast. Hjortsköldingen ska ju inte ha strimmig hattkant, enligt vad jag har läst.
Men det kanske är rätt art i alla fall på de senaste bilderna. Vad tror ni?

0

Hjortskölding

Tony S

28 sep 2009 kl. 19:16

Det ser ut att vara hjortskölding på båda bildserierna.
På senaste bildserien ser man tydligt att svampen är rödsporig, vilket kan underlätta om man är osäker på vilket släkte den tillhör.

0

Hjortskölding

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 21:02

Tack! Då utgår jag från det.
Inte strimmig hattkant på hjortskölding är uppenbarligen fel enligt bilderna. Man lär sig alltid något.
Tack, alla!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone