Hej denna hittade jag idag på betesmark. Närmaste träd är en,rönn,lönn och björk. Tankarna for först till någon cystoderma , men det verkar ej stämma. Så hittade jag beskrivning på mjölfjällskivling (Cystolepiota adulterina) Skulle det kunna stämma? Det står fuktig mylla i lövskog på den, men detta är mager o mossig betesmark men med lövträd. Eller är jag helt ute o cyklar?
Mjölfjällskivling (cystolepiota adulterina) ??
Den enda förväxlingsart jag kunde hitta är Cystolepiota sistrata. Men den ska om jag har hittat korekt data ha ihålig och tunnare fot? Men de som jag hittat är ej ihåliga! Är det någon som kan bekräfta det? Så jag tror att jag faktiskt har funnit Flockig puderskivling (Cystolepiota adulterina) !! Kul!
Har kollat lite sporer i mitt lilla mikroskop. Har ingen måttskiva men kan se att de är ca 3 gånger längre än breda. Och med min enkla matematik så är nog Cystoderma ambrosii uteslutet. Det talar mer för flockig puderskivling (cystolepiota adulterina) Om ingen har kommit på något tredje förslag?
Hej,
Det synes finnas ett tredje alternativ! En albino Cystoderma.
Har fått förslaget En albinistisk form av cystoderma amianthinum (ockragul grynskivling) . Det skulle ju kunna passa, men har ockragul grynskivling så grov fot som jag tycker min har?
Var ut och kännde på dessa men tycker att de är “vekare” i foten.
Annars skulle det ju kunna passa bättre med biotopen (betesmark)...
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.