0 452 visningar

13 svar

mjölfjällskivling?

Frida T

28 sep 2009 kl. 10:34

Hej denna hittade jag idag på betesmark. Närmaste träd är en,rönn,lönn och björk. Tankarna for först till någon cystoderma , men det verkar ej stämma. Så hittade jag beskrivning på mjölfjällskivling (Cystolepiota adulterina) Skulle det kunna stämma? Det står fuktig mylla i lövskog på den, men detta är mager o mossig betesmark men med lövträd. Eller är jag helt ute o cyklar?

Mjölfjällskivling (cystolepiota adulterina) ??

0

Bo E

28 sep 2009 kl. 10:42

Visst ser det ut så, även om din bild ju är mycket bättre än den danska som jag hittade på google!!!!

0

Flockig puderskivling?

Frida T

28 sep 2009 kl. 10:44

Kul om det skulle vara det! Såg att den även gick under namnet flockig puderskivling. :)

0

Flockig puderskivling?

Frida T

28 sep 2009 kl. 13:53

puttar upp….

0

Flockig puderskivling!

Frida T

28 sep 2009 kl. 16:02

Den enda förväxlingsart jag kunde hitta är Cystolepiota sistrata. Men den ska om jag har hittat korekt data ha ihålig och tunnare fot? Men de som jag hittat är ej ihåliga! Är det någon som kan bekräfta det? Så jag tror att jag faktiskt har funnit Flockig puderskivling (Cystolepiota adulterina) !! Kul!

0

Flockig puderskivling!

Frida T

28 sep 2009 kl. 16:14

c.sistrata går även under namnet c.seminuda. :)

0

Karl S

28 sep 2009 kl. 18:30

Det är möjligt att du hittat Cystoderma ambrosii. Måste nog mikras för att man ska bli säker.  Bild bifogas,

0

cystoderma ambrosii ?

Frida T

28 sep 2009 kl. 18:47

Hej Karl S
Då kanske min första tanke inte var så fel!
Växer denna ovanliga svamp på betesmark? Då skulle det ju kunna stämma bättre. Vad är det för sporkaraktärer på denna art?

0

cystoderma ambrosii ?

Frida T

28 sep 2009 kl. 19:10

Här är några bilder på ett äldre ex.

0

cystoderma ambrosii ?

Karl S

28 sep 2009 kl. 21:17

Jag har hittat C. ambrosii både i bokskog och i granskog.  Din svamp är lite för yvig,så det är bara en osäker hypotes.

0

cystolepiota adulterina?

Frida T

29 sep 2009 kl. 10:29

Har kollat lite sporer i mitt lilla mikroskop. Har ingen måttskiva men kan se att de är ca 3 gånger längre än breda. Och med min enkla matematik så är nog Cystoderma ambrosii uteslutet. Det talar mer för flockig puderskivling (cystolepiota adulterina) Om ingen har kommit på något tredje förslag?

0

cystolepiota adulterina?

Karl S

29 sep 2009 kl. 13:40

Jo det stämmer, C. ambrosii har trubbigt elliptiska eller runda sporer.

0

cystolepiota adulterina?

Frida T

29 sep 2009 kl. 15:53

Tack Karl S för all hjälp! :)

0

Ockragul grynskivling?

Frida T

4 okt 2009 kl. 09:32

Hej,

Det synes finnas ett tredje alternativ! En albino Cystoderma.

Har fått förslaget En albinistisk form av cystoderma amianthinum (ockragul grynskivling) . Det skulle ju kunna passa, men har ockragul grynskivling så grov fot som jag tycker min har?
Var ut och kännde på dessa men tycker att de är “vekare” i foten.
Annars skulle det ju kunna passa bättre med biotopen (betesmark)...

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone