Vill man äta rå svamp är det upp till var och en att bestämma över sitt välbefinnande men att rekommen dera andra att göra så är kanske inte så lyckat. Kolla i Nya Svampboken sida 214.
Att förtära torkat svamp som chips gå väl bra i liten mängd men att förtära dessa i större volym istället för vanliga chips låter inte bra.
Torkat svamp har inte genomgått någon tillagning och sväller i magen på samma sätt som när den blötläggs före tillagning. Chips är inte heller torkade de är faktiskt tillagade.
Hej.
Då måste jag passa på att fråga. Hur är det med råa champinjoner? Alltså nu pratar jag om dom man köper i affären. (Jag plockar ALDRIG champinjoner för att man kan förväxla med vit flugsvamp)Min man (inte jag) tycker att det är jätte gott med råa champinjoner i sallader och så där.
Hej Dieter, jag har läst i Nya svampboken och förstår precis vad du menar. På tex Karl Johan står det: “Vi vill dock bestämt avråda från att äta KarlJohan rå.” Då är det lätt att tro att alla de andra svamparna där detta inte står går att äta råa. Tack iaf för tipset.
Hej Dieter!
Kul med en rubrik som ger upphov till lite diskussion, men ditt svar kunde nästan tolkas som att det är riskfritt att äta hur mycket chips som helst :-)
Klart du har rätt i att man inte ska äta torkad svamp i stora mängder, det borde jag i och för sig ha nämnt.
Lika bra att fortsätta med garderingarna: Man ska inte äta svamp i stora mängder över huvud taget, oavsett om den är rå, torkad eller tillagad. Det gäller i synnerhet när man provar någon ny matsvamp, för det är också mycket individuellt vilka arter man tål och hur mycket man tål att äta av dem, och svamp är inte något lättsmält födoämne heller.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.