0 466 visningar

18 svar

Ny Phlegmacium

HIK

28 sep 2009 kl. 19:47

Hatt 5.5cm gult sämskfärgad kant något inrullad, skivor urnypna violetta på båda svamparna, fot vit med gråton, velumrester bruna av sporer, väl avsatt kantad knöl samma fätg som hatten svag något jordig lukt ingen smak

0

HIK

28 sep 2009 kl. 19:49

Växer i kalkrik hedbokskog.

0

Tony S

28 sep 2009 kl. 20:35

Ett par namn att jobba med sålänge HIK.
Fagerspindling, Cortinarius calochrous eller lilaskivig fagerspindling, C. subarquatus.

Karl kommer nog snart att reda ut spindlingen med större träffsäkerhet.

0

SvenD

28 sep 2009 kl. 20:36

Påminner om bokspindling (C. anserinus)men den lär ha något bitter smak.

0

Karl S

28 sep 2009 kl. 20:49

Håller med Sven att din flegg ser ut precis som bokspindling.  Den bör ha fruktig lukt och vara något bitter, men ni har väl torrt som i resten av landet, så de karaktärerna kanske är svaga. Lutreaktionen är svag på hatthuden, kan du kolla den?

0

HIK

28 sep 2009 kl. 21:09

Det är mycket torrt i markerna här också, hatthuden blir brun med nyans av rött av lut, svampköttet är vitt i snitt, hatthuden är svagt bitter.

0

Karl S

28 sep 2009 kl. 21:43

Stämmer bra, jag har noterat svagt rödbrun reaktion.  Ibland är bara hatthuden bitter, stämmer oxo.

0

Tony S

28 sep 2009 kl. 22:44

Jag kollar gärna sporerna till dig HIK. Det vore bra att få bokspindling bekräftat även med mikrokaraktärer, särskilt som den är VU-klassad.

0

HIK

28 sep 2009 kl. 22:46

Då verkar det som jag kan bocka av Bokspindling, finns det någon bra literatur om spindlingar med bilder för en som börjar bli nyfiken på spindlingar? har inget mikroskåp men funderar på att köpa. Tack för all hjälp Hasse.

0

HIK

28 sep 2009 kl. 22:50

OK Tony jag har sparat svampen.

0

Elisabeth Jansson

28 sep 2009 kl. 22:55

Det absolut bästa när det gäller cortinarius,snart kommer det en ny del! se länken nedan:

Svampar i Norden och Europa tar upp ganska mycket cortinarius och bilderna är ganska bra det är Bo Nylen som skrivit boken!

http://www.cortinarius.com/CFP/index.html

0

Cortinarius

Mikael, Västergötland

28 sep 2009 kl. 23:01

Undertecknad är prenumerant sedan flera år.
Kul!

0

Cortinarius

Karl S

29 sep 2009 kl. 14:23

Bara en smärre rättelse, Elisabeth: det är inte Bosse Nylén som skrivit Cort. Flora Photographica, utan ett gäng med svenska/norska/isländska/franska mykologer.

Vi har väntat på del 5 nu i över 10 år, varje år säger dom att den ska komma till hösten.

0

Cortis-Litteratur

Karl S

29 sep 2009 kl. 14:24

Andra alternativ om du vill fördjupa dig i spindlingar finns på:
http://karl.soop.org/Svenska/mycopub.html

0

HIK

29 sep 2009 kl. 16:38

Tack för alla literaturtips.

0

Karl S!

Elisabeth Jansson

29 sep 2009 kl. 22:06

Jag skrev aldrig några författare till Cortinarius Floran utan bara skickade en länk!

Sedan gav jag ett förslag till på en svampbok som Bo Nylen skrivit Svampar i Norden han tar upp lite andra arter som inte finns med i Rymans bok Svampar Prisvärd kostar cirka 150 kr på Bokus!

Trevligt att du gett ut en bok om cortinarius också det visste jag inte,för några år sedan försökte jag skaffa häftet som du tidigare gett ut men det var slutsålt!

0

Cortinarius

BaWa

29 sep 2009 kl. 22:18

Håller med dig Elisabeth, förstår inte alls hur Karl kunde göra den kopplingen han gjorde. för mig var det glasklart vad du menade.

0

HIK

29 sep 2009 kl. 22:43

Jag har fått den nycklad till Bokspindling.Tack för namnförslag.

0

Karl S

30 sep 2009 kl. 14:36

Ledsen Elisabeth, jag läste bara slarvigt!  Vad du skrivit är glasklart (en del säger “klockrent”, men det finns knappast något musikinstrument som ger så orena toner som klockor, nästan hela skalan finns med som övertoner 8=).

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone