0 351 visningar

7 svar

Gotland 0928

BaWa

28 sep 2009 kl. 20:41

Var en riktigt trevlig dag trots lite regn och ganska mycket blåsväder.
Vi gjorde en sväng efter Ekstakusten och hittade bl.a.
Bild 1. Tallvaxing (Hygrophorus latitabundus) Mycket smått på gång.
Bild 2. Doftmusseron (Tricholoma dulciolens) Massor av dem, hundratals. Växer innanför kryptallarna, svårtillgängliga.
Bild 3. En banandoftande spindling, (Cortinarius aurilicis)  Fanns i en igenväxt lövskog, Tomsarve.

0

BaWa

28 sep 2009 kl. 21:58

Vi blev så nyfikna på doftmusseronen eftersom den luktade precis som goliat så vi beslöt att testa hur den smakade. Fy fanken säger jag, det var bland det värsta jag smakat, inte undra på att den får stå kvar i markerna…..

0

Michael Krikorev

28 sep 2009 kl. 23:21

Hej Bawa! Fina bilder och kul med rapporterna!

Jag kommer ner till Visby sent på fredag kväll, stannar bara 3 dagar.. Hänger gärna på er en sväng på lördag och/eller söndag om ni ska ut i svampmarkerna då!

Djävulssoppen är förstås högt på min jaktlista, även vit taggsvamp, vinriska, grönfläckig vinriska och tallvaxing som jag hittat där men har dålig bild på. Självklart spännande med anda Gotlandssvampar också!

Jag hör av mig senare i veckan.

0

Karl S

29 sep 2009 kl. 14:16

Den bananaktiga spindlingen är antagligen inte C. aurilicis utan C. majoranæ, en ny art som beskivits av våra danska vänner. Den är inte ovanlig på Oland. Den riktiga C. aurilicis har annorlunda sporer och växer med bok eller silvergran.  Här är en bild från Jurabergen.

Micke: här är dina vita taggisar (från Gotland)

0

BaWa

29 sep 2009 kl. 18:38

Klart du är välkommen Michael. Du har kvar mitt nummer antar jag.
Vi gör gärna ett besök på Ekstakusten igen så du får chans att fota tallvaxingarna. De andra svamparna på din lista ska vi nog också kunna ordna.

0

Svamptillgång!

Elisabeth Jansson

29 sep 2009 kl. 19:15

Är det gott om svamp på Gotland?
Jag var i Alvena Änge och letade efter djävulssoppen men utan resultat det var 1 augusti hittade bara lite kremlor och eldsopp.
Finns den på fler ställen än i Alvena?
På Öland nu i helgen var det personer nere från Västgötabergens svampklubb och de gjorde flera fynd av djävulssoppen!
Det finns en gammalskog vid Gothem tror att den är skyddad,som det ska vara gott om korktaggsvampar men det är kanske inga rariteter.
Känner ni till den skogen?

0

Svamptillgång!

BaWa

29 sep 2009 kl. 19:26

Det är ganska bra med svamp i söder men sämre i norr.
Djävulssoppen ska finnas på flera ställen, närmare bestämt på tolv olika lokaler på Gotland. Vi har inte sett den ännu i år, inga ädelsoppar öht.
Du menar troligtvis Tjälder, Jusarve eller Mojner. Vi har inte varit där i år, vet inte om vi åker dit heller, verkar vara sämre åt det hållet.

0

Karl

Irene A

7 okt 2009 kl. 13:18

När vi artbestämde Cortinarius aurilicis använde vi Funga Nordica och gick efter bl.a. lukt (påminnande om banan, inte percomisdoft), hattfärg, lutreaktion (rödaktig i köttet, i övrigt noll), och kollade sporerna.
Enligt den boken växer aurilicis med ek (majoranae finns också med i nyckeln).

Enl. Funga Nordica ska sporerna vara ellipsoida till något amygdaloida hos majoranae, amygdaloida hos aurilicis. Jag vet inte hur olika man ska tolka att de är då, har inget att jämföra med. För mig är de iaf övervägande amygdaloida (se bif bild)

Om vi sen artbestämt den rätt vet jag ju inte.
Om arterna är rätt tolkade i Funga Nordica kan säkert också diskuteras.
Cortinarius aurilicis växte väl med stenek, Quercus ilex, enligt ursprungsbeskrivningen?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone