0 179 visningar

14 svar

Rödgul trumpetsvamp?

sanne

21 aug 2006 kl. 14:34

Hej, är det här en rödgul trumpetsvamp

0

Bea

21 aug 2006 kl. 14:35

Grattis! Visst e de väl det!

0

Tina Nordberg

21 aug 2006 kl. 14:37

Javisst, mumsa på.

0

Lena M

21 aug 2006 kl. 14:52

Den är så vacker! Jasså de har redan kommit !

0

Bo E

21 aug 2006 kl. 15:10

Har aldrig hittat den.

Är den lika god och användbar på samma sätt som den svarta?

0

Carin

21 aug 2006 kl. 16:01

Det är nog rätt vanligt att man tar den för trattkantarell.
Den är inte lika karaktäristisk som den svarta eller lika ljuvligt god, men egentligen mer mångsidigt användbar.

0

Lena M

21 aug 2006 kl. 17:50

Sanne, nu lurade du ut mig och tänk att jag hittade en del också. Någon fyrfota hade varit före mig, hattarna var borta på en del bestånd, men de skall väl ha någe gott de också.

0

Annica

21 aug 2006 kl. 17:56

Var ju tvungen ut å kika jag med idag…å visst har dom ju börjat dyka upp:) Så snart så!!

0

Bo E

21 aug 2006 kl. 17:58

Stämmer det att det är i vattenbrynet på mossar och kärr som man ska leta efter dessa?

0

A

21 aug 2006 kl. 18:13

Enligt mina erfarenheter så växer dom ungefär på samma ställen som man hittar kantarellen! Någon som har en annan åsikt?

0

Carin

21 aug 2006 kl. 18:16

Var i landet bor Sanne, som redan hittat trumpeter?

0

Helena

21 aug 2006 kl. 18:25

Mina ställen för rödgul trumpet är i kanterna av kärr och mossar. Även hittat mycket runt en kallkälla. Fast visst har det hänt att de dykt upp på andra ställen också. Men jag tycker att ovanstående är säkrast

0

hanzzon

21 aug 2006 kl. 18:25

min lilla erfarenhet säger att den växer i lite mer täta, mörkare moss-skogar. och kantarellen gärna vill ha lite ljusare platser med inslag av gräs.
mvh

0

Bo E

21 aug 2006 kl. 18:31

Tack för tipsen!
Har redan börjat hålla ögonen öppna på kärrkanter men inte sett någon svamp där - ännu…

Å andra sidan har de flesta kärr och mossar i mellansverige varit ganska så torra hittills.
Inte förrän nu börjar det bli lite fukt i markerna och då kommer svampen oxå att växa bättre!

0

MariaB

21 aug 2006 kl. 21:29

Bo, Mina två bra ställen är rätt små, gamla, dunkla snåriga granskogs områden med grönmossa, det är vatten som sipprar under mossan, man får kliva på tuvor.
Fast de har avverkat runtomkring så sparar de blöta områdena.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone