0 394 visningar

24 svar

Micke TV1 8.45

gunhild i Kåddis

29 sep 2009 kl. 08:26

Micke visar svampar nu på morgon i TV 1 8.45

0

Lena M

29 sep 2009 kl. 08:32

Tack, det måste jag kolla !

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 09:09

Bruuu, nu blir det storm på forumet!!!! Micke sa “GUL KANATRELL” i TV, nu får Klas och några till krupp:)

0

Lena M

29 sep 2009 kl. 09:16

Ja visst var det FÖRFÄRLIGT :))
Nej skämt åsido , han skötte sig bra och de flesta säger nog så, anger svampens färg alltså . :)

0

svampstaff

29 sep 2009 kl. 09:18

Därför tittade jag inte ens!
Förstod att han skulle tabba sig inför miljontals tittare 08.45 en tisdagsmorrgon:)

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 09:49

Jag tycker inte att Micke tabbade sig han sa bara vad alla andra utom vi svampnördar säger, jag håller med Micke den borde faktiskt heta GUL kantarell. Jäklar nu tar det väl fart igen:)

0

Tony S

29 sep 2009 kl. 11:23

Fortsättningen, spola till 13.50.

http://svtplay.se/v/1693652/gomorron_sverige/29_9_08_43

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 22:54

Kul att några av er såg inslaget! Men tyvärr hinner man ju inte prata om allt det man skulle vilja få plats med på den korta tiden. Visst vore det kul med en långfilm om svamp? Kanske nåt för SVT att satsa på?

Del 1, spola till 14.50:
http://svtplay.se/v/1645469

Del 2, spola till 14.10:
http://svtplay.se/v/1693575

Del 3, spola till 13.50:
http://svtplay.se/v/1693652

0

Ewa lilliesköld

29 sep 2009 kl. 23:53

Mycket trevligt inslag, Micke!!
:-)

0

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 23:56

men du slant lite me munnen å sa G—a

0

BirgittaD

30 sep 2009 kl. 21:40

Ja men Micke sa vanliga före g-a.

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2009 kl. 22:19

!? Vanliga borde väl i så fall vara Trattkantareller för de är väl “vanligast” och mest förkommande kantarellen, eller?

0

Evus

1 okt 2009 kl. 09:47

Tack för dom länkarna.

Mycket trevligt och innehållsrikt!
Jag hade velat hört mycket mer.

0

Lennart S

1 okt 2009 kl. 18:03

Bra att ni har lagt in länkar så man kunde se det fina svampinslaget. Egentligen är det konstigt att man inte satsar mer på svampinformation på bästa tv tid. Den vackra fingersvampen som du höll i kan vara Ramaria flavescens. Hoppas att det finns ett torkat ex! För övrigt tycker jag att kantarellen ska döpas om till gul kantarell, det säger lite mer om hur svampen ser ut.Övriga kantareller har ju beskrivande svenska namn.

0

klas jaederfeldt

1 okt 2009 kl. 22:52

visst och de flesta fingersvampar är ju gula, så varför inte kalla alla gul fingersvamp

0

BaWa

1 okt 2009 kl. 22:55

Och de flesta stofiler är ju gamla så varför inte kalla alla för gamla stofiler.

0

klas jaederfeldt

1 okt 2009 kl. 23:08

jag suger i mej kritiken, å visst är jag några år gammal för de som är yngre, men det finns de som är äldre än mej

0

BaWa

1 okt 2009 kl. 23:11

Allvarligt klas, du är inte så många år äldre än vad jag är :-D

0

Jan A, Uppsala

1 okt 2009 kl. 23:42

Fastän äldre än du Klas, anser jag mig ganska ung till sinnet - och synnerligen kritisk till många av de nu rekommenderade “svenska” artnamnen, inte bara “kantarell”!

0

"JAS" Helsingborg

1 okt 2009 kl. 23:44

Och jag är väl en synsk 50talist:)

0

Johan Piteå

2 okt 2009 kl. 07:04

Mycket trevligt att höra att Micke pratade så mycket om goliatmusseron. Glädjer många av oss i norr.

0

Birgitta F

2 okt 2009 kl. 07:54

Tack för länkarna , väldigt trevligt.
Lite kul det där med hur olika vi ser på matvärdet av svamp och att det är så individuellt.
Jag tex plockar inte blek taggsvamp men bär hem mängder av fårticka.
Frosten slår hårt i Bohuslän nu så jag har nog lagt korgen på hyllan för i år (tror jag)

0

Boman

2 okt 2009 kl. 09:27

Trevliga inslag, såg dem nu. Jobbade när det sändes.
Har massor med sökningar på svamp där jag skriver om mitt liv,som ju innehåller en del svampturer så här års,  så intresset är uppenbarligen stort. Och behovet av information. Stort tack till alla er som jobbar med att sprida svampkunskap!

0

Micke !

Hans v E

2 okt 2009 kl. 10:06

Det hittils bästa och mest pedagogiska svampprogram som någonsin visats i TV.

Och du sa inte det felaktiga artnamnet, utan bara att den vanliga kantarellen är gul! Tack för det.

Däremot sa du att slemmurklingen är en gelesvamp, inte att den är geleartad. Och att fårtickan inte har rör. Lite tråkigt.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone