0 436 visningar

5 svar

mjöldoft

greger

29 sep 2009 kl. 16:06

hej
hittade denna skivling på stigar i
tallskog. hatten(ca 5-7cm) kan vara grå el vit. ofta tuvad.
nedlöpande skivor vita till gräddgula. karaktäristisk stark mjöldoft. är det en ätlig svamp?
undrar greger

mjöldoft-ätlig?

0

mjölskivlingens doft

Bo E

29 sep 2009 kl. 16:15

mjöldoft…ha ha…jo det ser väl ut att vara den - mjölskivlingen
http://svampguiden.com/art/visa/Clitopilus_prunulus

0

greger

29 sep 2009 kl. 16:30

hej
inga förväxlingssvampar?
vita trattskivlingar
greger

0

Bo E

29 sep 2009 kl. 16:51

Tycker det syns på din bild att den är rödsporig, då är det inte
http://svampguiden.com/art/visa/clitocybe_dealbata

Bolmörtsskivlingen har urnupna skivor och är dessutom väldigt sällsynt om du inte hittat dem på Gotland.

Det som kallas mjöldoft är väl oxå en tydlig indikation på att du hittat just mjölskivling.

Jag åt dem förra säsongen, men har inte hittat så mycket av den i år.
Några ex. i veckan vid en stig i talldominerad skog med gräsmark i vägkanten.
De brukar mest växa i gräs tycker jag det verkar som.
Jag tycker nog inte att den har så stort matvärde som det anges i vissa böcker, men den är ju fullt matnyttig och smaken är ju som bekant lite olika…

0

Hans Myhre

29 sep 2009 kl. 16:59

Er nok mjølskivlingen, serut som den har litt rosa på skiven. Den har rosa sporepulver.

0

greger

29 sep 2009 kl. 17:49

hej och tack för era svar
matvärdet varierar ju från person till person.
skall plocka med mig några nästa gång jag hittar den.
greger

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone