den heter Hypocrea leucopus , i Nylen och i Ryman/holmåsen hittas den som Podostroma alutacea. svenska namnet är klubbdyna, släktet har nyss (flera år sedan) gått igenom en revition och arterna har blivit omstuvade,
svampen på bilden är ganska liten växer i granskog söder ut, i lappland hittade jag en större svamp som då hette Podostroma alutacea också, den är namnändrad till Hypocrea Nybergiana.
svampen är jättekul att hitta och den hör inte till svampklubbor, och liknande släkten, den är en Ascomycet (Pyrenomycet) och den gula toppen är ett stroma,med prickar på, varje prick är ett utgångs hål för sporer från ett dolt utrymme i stromat
riksmuseet har den även fytoteket som kanske kan kopiera art. åt dej, ring rix å hälsa marianne Hamnede från mej så kopierar hon den säkert, jag hade kunnat göra det men min kopiator har pajat lite,klart jag kan scanna in den åt dej men det tar en jävla tid
k
Det har också kommit till en ny art i det här komplexet sedan 2004, H. seppoi:
http://www.karstenia.fi/48_1_08.php
Den är mindre och spädare, blekgul. I fjol eller förrfjol fanns det på svampguiden något som mycket väl kunde ha varit den, men då visste jag inte ännu att det skulle bli en ny art.
Kan det här vara sama som du hittade?
Tyvärr är det en del av violgubbeskogen,nu är mycket borta av skogen och den här växtplatsen är avverkad
Här satt några violgubbar också en orangeröd Ramaria,en svampklubba med en tryffel inunder. Ja det är tidens gång när skogen är mogen!
Det var en granskog på grönsten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.