0 541 visningar

12 svar

rolig svamp

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 20:47

den heter Hypocrea leucopus , i Nylen och i Ryman/holmåsen hittas den som Podostroma alutacea. svenska namnet är klubbdyna, släktet har nyss (flera år sedan) gått igenom en revition och arterna har blivit omstuvade,
svampen på bilden är ganska liten växer i granskog söder ut, i lappland hittade jag en större svamp som då hette Podostroma alutacea också, den är namnändrad till Hypocrea Nybergiana.
svampen är jättekul att hitta och den hör inte till svampklubbor, och liknande släkten, den är en Ascomycet (Pyrenomycet) och den gula toppen är ett stroma,med prickar på, varje prick är ett utgångs hål för sporer från ett dolt utrymme i stromat

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:39

Jag har oxå en rolig från idag som liknar din men har annan färg och är så klart en helt annan art. Som vanligt så “tror” jag, detta tror jag är ett Tjockhorn.

0

svampstaff

29 sep 2009 kl. 22:51

Oj vad ni hittar!
Hur stora är dom där tjockhornen JAS?
Har hittat en bukett på en gammal boklåga, som jag inte först trott varit svamp?
Ska nog hämta dom, ca.10-15cm långa svarta fingrar?

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 22:59

Klas, har du nåt bra litteraturtips om den nya revisionen?

0

micke

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 23:17

Karstenia vol 44.no. 1-2 2004 sid 1 -25 Holly L.Chamberlain, Amy Y. Rossman Elwin L. Stewart, Tauno Ulvinen & Gary J. Samuels.

The stiptiate spices of Hypocrea (Hypocreales,Hypocreaceae,) including Podostroma

de var jobbigt att skriva allt detta

0

micke

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 23:21

Tack! Har inte Karstenia, men ska försöka få fatt på artikeln på nåt sätt.

0

micke

klas jaederfeldt

29 sep 2009 kl. 23:30

riksmuseet har den även fytoteket som kanske kan kopiera art. åt dej, ring rix å hälsa marianne Hamnede från mej så kopierar hon den säkert, jag hade kunnat göra det men min kopiator har pajat lite,klart jag kan scanna in den åt dej men det tar en jävla tid
k

0

micke

Stefan J

30 sep 2009 kl. 00:19

Det har också kommit till en ny art i det här komplexet sedan 2004, H. seppoi:

http://www.karstenia.fi/48_1_08.php

Den är mindre och spädare, blekgul. I fjol eller förrfjol fanns det på svampguiden något som mycket väl kunde ha varit den, men då visste jag inte ännu att det skulle bli en ny art.

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2009 kl. 00:39

svampstaff, “mina” Tjockhornen är ca. 5 cm de blir nog inte mer än högst 7cm enligt literaturen, så har du så långa svarta så hämta in dem, kan ju vara något intressant.

0

Frida T

30 sep 2009 kl. 08:00

Klas,

Det var en spännande svamp. :) Hade nog börjat sökt bland svampklubbor först om jag hade sprungit på den… Grattis!

0

JAS Svamp!

Elisabeth Jansson

2 okt 2009 kl. 00:32

Vad är det som JAS hittat? Är det inte en sorts svampklubba?
Växer det alltid en tryffel under alla svampklubbor?

0

Klas!

Elisabeth Jansson

2 okt 2009 kl. 00:39

Kan det här vara sama som du hittade?
Tyvärr är det en del av violgubbeskogen,nu är mycket borta av skogen och den här växtplatsen är avverkad
Här satt några violgubbar också en orangeröd Ramaria,en svampklubba med en tryffel inunder. Ja det är tidens gång när skogen är mogen!
Det var en granskog på grönsten.

0

Klas!

klas jaederfeldt

2 okt 2009 kl. 11:25

liknar den i allafall

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone