0 2225 visningar

7 svar

IDA/ Konservera

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 20:48

Konsten att konservera svamp.

Koka ned svampen så att svampens egen vätska just täcker svampen, om svampen är torr när du börjar tillsätt då lite vatten, tillsätt salt i början av koket , OBS! Inte saltlag det blir alldeles för salt bara någon tsk./ lit. svamp. Häll över svampen i varma burkar omedelbart efter nedkokningen. Spara någon cm. med luft i burkarna när du fyller på med svampen tryck ner svampen så att vätskan täcker dem ordenligt. Skulle vätskan inte räcka till för att täcka svampen går det bra att koka upp lite vatten med salt i och hälla detta över svampen så det täcker. DET SKALL KOKA ORDENTLIGT I MINST 80MIN. INTE SJUDA. Vattnet i konserveringskokaren eller kastrullen måste täcka burkarna helt och hållet hela tiden, man kan koka upp extra vatten och slå på efter hand, minst 2 cm över burklocket. Avstannar kokningen när man fyller på vatten så lägg på lite tid, man kan inte koka för länge bara för kort tid. Jag använder BARA de burkarna med gummiring och bygel och ja jag vet att andra använder gamla gurkburkar o.dyl. men det är upp till dem, jag gör det inte. Koka gummiringarna, diska burkarna och andra tillbehör som slevar mm. och framför allt håll händerna rena. Har du ingen konserveringskokare så glöm inte en handuk i botten av kastrullen annars ”hoppar” burka sönder. Ställ aldrig burkarna på kallt underlag, jag ställer alltid mina på dubbelvikna handdukar. Har man bara ett kok så kan burkarna svalna i kastrullen/kokaren. När de svalnat så provdra i gummiflärpen eller om du nu använder gamla gurkburkar så prova att skruva försiktigt på locken det måste sitta ordentligt och om gummiflärpen ger med sig så har konserveringen inte tagit, jag får använd en plattång för att öppna mina burkar när konserveringen har funkat ordentligt. Har det inte tagit ordenligt kolla burkar och lock, ser du inget fel så torka dem ordentligt i locket och på burkkanten och gör ett nytt kok. Slarva inte, det funkar inte, renlighet och noggrannhet är a och o när man pysslar med detta, är man det så får man ett utmärkt resultat och en härlig svampprodukt som håller i åratal.
Skulle du upptäcka att burkarna har läck eller att du missade att kolla att konserveringen inta har tagit när du skall använda svampen SLÄNG ALLTID innehållet i den burken. Att använda ett innehåll i en sådan burk är inte bara dumt och snålt utan MYCKET FARLIGT framför allt när det gäller svamp.
Det andra sättet att förvara svamp på är att torka den. Jag anser att detta är de två absolut bästa sätten att förvara skogens skatter på.

0

Att torka svamp

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 20:49

Konsten att torka svamp.

Så lite tankar runt det här med att torka svamp.
Jag har min bestämda uppfattning även om detta så klart. Jag tycker inte om att torka i ugn/varmluftsugn jag tycker att det lätt händer att svampen blir “tillagad” om inte luftcirkulationen är tillräklig och då blir resultatet inte tillfredsställande, ni förstår nog vad jag menar med det eller hur. Så det här med att torka på tidningar, nja jag är av flera skäl tveksam till detta, trycksvärtan är giftig och är man inte på alerten och luftar/rör om och byter tidningar så är det lätt att svampen blir förstörd. Använd någon form av nät eller tunt tyg, spänn upp tyget/nätet eller lägg det i en luftig korg på torrt ställe, pannrum , kylskåpet eller över en fläkt eller något liknande. Men bäst är så klart en svamptork köpt eller egen tillverkning spelar ingen roll, jo om man skall torka mycket för då räcker i regel inte de köpta till. Träramar med myggnät funkar bra och kanske i någon ställning eller det finns ju garderober/förvaringsskåp som är utrustade med lådor/korgar med fint nät vilket i är ett bra alternativ, låt fantasin leka. Jag tycker oxå att man gott kan investera i en liten värmefläkt, finns på Ö & B eller liknade butik för en hundring. Det viktigaste är att det inte blir för varmt i ett för litet och oventilerat utrymme. Nät eller tunt tyg och luftigt är vad som gäller.
Så till förvaringen av torkad svamp. Torrt, mörkt och svalt men det är inte så lätt att åstadkomma i moderna lägenheter och hus. Jag förvarar mina torkade svampar i likadana burkar som jag använder när jag konserverar alltså glasburkar med gummiring och bygel instängda i ett skåp vilket ibland är synd då det är så tjusigt att beskåda dem där de ligger i sina fina glasburkar med tjusiga etiketter men mörkt skall det vara.  Så något att tänka på. Häll aldrig upp svamp direkt från burken ner i kokande vatten då kommer det in fukt i burken och svampen börjar mögla så småningom, öppna överhuvudettaget aldrig en burk med torkad svamp i ett kök där du håller på att laga mat då luftfuktigheten som regel är rätt hög där i köket då. Förbered och ta fram svampen innan du sätter igång med matlagningen, ta ut den svamp du behöver och förslut burken genast. Detta kanske låter lite hysteriskt men min sambo skulle för några år sedan överraska mig med att göra en ”svampmiddag” och hon hade då hällt torkad svamp ur burken rätt ner i sjudande vatten, nästa gång jag skulle ha mina goa KJ så var de mögliga och jag blev utrustad med ett stort frågetecken ända tills vi kom på varför. Jag har också gjort tabben att låta en burk med torkad svamp stå framme öppnad under tiden som jag stökade i köpet, på en timme hade den blivit mjuk så det var bara att torka om den. Så var rädd om dina fina torkade svampar
Detta är som sagt min personliga åsikt och jag vet att det finns andra som tycker annorlunda och det är som jag sagt tidigare upp till dem men jag kör på mitt sätt och det funkar helt utan problem.
Lycka till.

0

Ida

30 sep 2009 kl. 11:47

JAS!
Tack så mycket, det skall jag pröva.

0

Arctic

1 okt 2009 kl. 01:16

jag har stoppat sånna små påsar med silica gel i botten av mina burkar för att verkligen hålla fukten borta från min svamp hihi

0

kommentar ang. tidningspapper

Hampus L

1 okt 2009 kl. 08:12

Trycksvärta måste enligt lag vara giftfri nuförtiden. Faktum kvarstår förstås att andra torkmetoder är bättre. :)

0

kommentar ang. tidningspapper

"JAS" Helsingborg

1 okt 2009 kl. 11:04

Jo Hampus L. det är sant att trycksvärtan numera säkert är giftfri men den svärtar av sig och smakar inte så kul. Provade för skojs skull att torka Blek taggsvamp på tidningar och den fick otrevliga svarta fläckar på sig. Nej fram för riktig utrustning och det tycker ju du oxå om jag förstår dig rätt.

0

Lena k

1 okt 2009 kl. 16:09

OjOj vad avundsjuk jag blev av
den den fina härliga bilden.

0

Karin Hedén

1 okt 2009 kl. 20:27

Hej!

Tips och fakta om konservering finns här: http://svampguiden.com/artikel_konservering.asp. För att få med all text behöver du skrolla ned på sidan.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone