0 378 visningar

13 svar

Precis hemkommen från en snabbrunda!

Affe

21 aug 2006 kl. 15:51

Och detta var vad jag hittade bland annat…
Dom hade mer fjäll innan transport.

Stolt Fjällskivling

0

Irene A

21 aug 2006 kl. 16:29

Lessen, men jag tycker inte att det liknar stolt fjällskivling…
Jag tror att det är en betydligt mer exklusiv art. Stjärnfjällskivling, Macrolepiota konradii, kanske?

0

Bo E

21 aug 2006 kl. 16:34

Ser mindre ut än den stolta men det kanske variut torrt så att de inte växt till ordentligt.
Lita iofs mer på Irene, för de senaste stolta jag såg hade nån dumskalle roat sig med att hugga hattarna av…men det som återstod var rejäla “fötter” (låter det inte dumt i pluralform?).

Är stjärnfjällskivlingen oätlig eller bara mindre god än den stolta?

0

Affe

21 aug 2006 kl. 16:35

Kan det vara så illa….
Matvärde på den då?
Den återkommer på samma ställe varje år men i år är första gången jag plockat någon för smakprov.

0

Affe

21 aug 2006 kl. 16:45

Låt er inte luras av korgens storlek…
Svamparnas längd är c:a 32-40 cm.

Tittar man på bilderna här på svampguiden så är dom mycket lika stolt fjällskivling. Som jag skrev tidigare så har det mesta av “fjällen” trillat bort vid transport.

0

per d

21 aug 2006 kl. 17:32

flotta svampar, men servetterna med rosor ????? dem hade jag kastat ut direkt !!!!

0

Bo E

21 aug 2006 kl. 17:39

Har aldrig hört talas om nån farlig förväxlingssvamp till stolt fjällskivling???
Skulle jag hitta såna som du fotat tror jag inte jag skulle tveka att äta den.
Sen är ju smaken avslöjande då, om den inte är aptitlig.
T ex den rodnande fjällskivlingen är ju inte alls jämförbar i matvärde.
Lite kvalmig att äta i större mängd tycker jag nu, även om de yngre exemplaren fortfarande går ned i stekpannan om jag hittar några.
Kan denna vara nåt liknande (matvärde alltså)?

0

Irene A

21 aug 2006 kl. 17:53

Den är i alla fall ätlig om det är den jag tror, så det är ju ingen fara att prova. Skulle vara intressant att få en rapport om hur den smakade. Fast man måste förstås ha ätit stolt fjällskivling tidigare för att kunna jämföra. Hade du gjort det, Affe?

0

CharinaJohansson

21 aug 2006 kl. 18:57

Visst är det Stolt Fjällskivling.
Ringen är det första jag äter på denna svampen, den slinker ner direkt på växtplatsen.
Plockade jättemycket Fjällskivling förra året. Föråt mig nästan på den.

0

Lena M

21 aug 2006 kl. 19:05

Är alla arter av fjällskivlingar goda matsvampar ?

0

CharinaJohansson

21 aug 2006 kl. 19:21

Den rodnande är väl ingen hit.
Den enda “icke matsvamp” bland fjällskivlingarna jag hittade i min ena bok är
Gul Fjällskivling
Leucocoprinus birnbaumii (Lepiota lutea). Men jag hittade ingen giftig.
Men kungen alla kategorier är ju den Stolta Fjällisen :)

0

Affe

21 aug 2006 kl. 22:30

per hmmm, jag tog första servett jag hittade för att korgen inte är den snyggaste… Men nu är servetten kastad.

Irene Tyvärr har jag ju inte provat stolt fjällskivling tidigare.

Hur anrättar jag den för “bästa smakupplevelsen”?

Har för mig att foten går bra att torka och använda som svampmjöl, men hatten då?

0

CharinaJohansson

22 aug 2006 kl. 08:20

Jag använder endast hatten då foten på större exemplar brukar vara rätt träig.
(Ja, det går att göra svampmjöl av den)
Hårdsteker hatten skuren i bitar . Härligt på mackan.

0

Joachim Krumlinde

22 aug 2006 kl. 21:15

Jag tycker också att det ser ut att kunna vara Macrolepiota konradii eller möjligen permixta.

I Skåne kan det vara problematiskt att plocka fjällskivlingar eftersom det finns närstående arter vars matvärde är dubiöst, Till exempel finns det en “parkform” av rodnande fjällskivling som anses svagt giftig - möjligen är det en helt annan art,

Det du hittat är knappast giftigt, men troligen inte av samma kulinariska kvalitet som riktig stolt fjällskivling-

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone