Ser mindre ut än den stolta men det kanske variut torrt så att de inte växt till ordentligt.
Lita iofs mer på Irene, för de senaste stolta jag såg hade nån dumskalle roat sig med att hugga hattarna av…men det som återstod var rejäla “fötter” (låter det inte dumt i pluralform?).
Är stjärnfjällskivlingen oätlig eller bara mindre god än den stolta?
Har aldrig hört talas om nån farlig förväxlingssvamp till stolt fjällskivling???
Skulle jag hitta såna som du fotat tror jag inte jag skulle tveka att äta den.
Sen är ju smaken avslöjande då, om den inte är aptitlig.
T ex den rodnande fjällskivlingen är ju inte alls jämförbar i matvärde.
Lite kvalmig att äta i större mängd tycker jag nu, även om de yngre exemplaren fortfarande går ned i stekpannan om jag hittar några.
Kan denna vara nåt liknande (matvärde alltså)?
per hmmm, jag tog första servett jag hittade för att korgen inte är den snyggaste… Men nu är servetten kastad.
Irene Tyvärr har jag ju inte provat stolt fjällskivling tidigare.
Hur anrättar jag den för “bästa smakupplevelsen”?
Har för mig att foten går bra att torka och använda som svampmjöl, men hatten då?
Jag tycker också att det ser ut att kunna vara Macrolepiota konradii eller möjligen permixta.
I Skåne kan det vara problematiskt att plocka fjällskivlingar eftersom det finns närstående arter vars matvärde är dubiöst, Till exempel finns det en “parkform” av rodnande fjällskivling som anses svagt giftig - möjligen är det en helt annan art,
Det du hittat är knappast giftigt, men troligen inte av samma kulinariska kvalitet som riktig stolt fjällskivling-
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.