Ja du har rätt Michael, det är ett skrumpet ollon, jag har med det hem och har kollat lite noggranare nu. Ollonskål alltså, ha va kul, ännu en till samlingen:) Jag har förövrigt alla de i denna tråd som kollekt så det får bli en sväng till Sven-Åke, han kommer att få spader jag har en massa kollekt ända sedan i juni som inte är kollade:)
Jag är osäker på vad det är men när jag läser om Tjockhorn så förekommer de på almved och dessa som var/är ett 20tal som växer just på en grov murken almgren (samma mycel) så lutade jag åt Tjockhorn. Svampklubborna paratiserar väl på andra svampar och insekter, eller?
1: Hymenoscyphus fructigenus - nötskål.
2: Oj! Det måste vara Ciboria batschiana - ollonskål.
3: Känner igen den men vågar inte gissa namnet.
4: Känner inte igen den men intressant. En pulvinat (=kudddformad), geleartad discomycet ser det ut som.
5: Snarare kanske Xylaria longipes - långhorn.
6: Påminner om kvisthätta och dvärgnavling men är nog ingen av dem.
7: Är nog rynkhätta.
Ja det är mycket och många här nu men det är ju bara kul och vi som är kvar i vinter kan ju alltid plocka fram obesvarade saker någon trist och ruskig vinterkväll eller hur:) Och jag dör inte om inte svaret kommer omedelbart fast ibland blir man ju lite ivrig:)
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.