0 628 visningar

25 svar

Intressanta från idag.

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:44

Serie 1. växer på gamla ekollon. Vad är det?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:46

Serie 2. En liten brun skål som växer både på ekollon och murken ved.

0

svampstaff

29 sep 2009 kl. 22:46

ollonskål kanske:)

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:48

Serie 3. En annan skål eller vadå?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:49

Serie 4. 2 bilder på vadå?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:50

Serie 5. kanske Tjockhorn, eller?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:52

Serie 6. En liten, vadå en hätta eller??? på albark tror jag?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:55

Serie 7. En hätta men vilken?

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 22:57

Serie 2 är troligen ollonskål (Ciboria batschiana) som svampstaff föreslog.

Serie 5 ser ut att vara en hätta, men vågar inte säga nåt utan en titt i mikroskopet.

Övriga småttingar har jag ingen aning om…

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 22:57

Jo Svampstaff jag tror oxå på Ollonskål Ciboria batschiana men jag vet inget om den och trodde att den bara gick på ollon!;)

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 23:00

Enligt “Ekologisk katalog över Storsvampar” går Ollonskålen bara på multnade ekollon? På tredje bilden finns den på något som är för stort för att var ett ekollon!?

0

"JAS" Helsingborg

29 sep 2009 kl. 23:03

Hej Michael?? Inte serie 5 väl, 6 eller 7 antar jag.

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 23:26

Ja, menar förstås serie 6: vågar inte säga nåt. Möjligen skulle jag börja kring Mycena hiemalis, men utan mikroskop är det svårt att säga nåt.

Serie 7 är troligen rynkhätta (M. galericulata).

0

Michael Krikorev

29 sep 2009 kl. 23:28

Jag tycker det svarta substratet på bild 3 i serie 2 ser ut som ett skrumpet ekollon.

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2009 kl. 00:44

Ja du har rätt Michael, det är ett skrumpet ollon, jag har med det hem och har kollat lite noggranare nu. Ollonskål alltså, ha va kul, ännu en till samlingen:) Jag har förövrigt alla de i denna tråd som kollekt så det får bli en sväng till Sven-Åke, han kommer att få spader jag har en massa kollekt ända sedan i juni som inte är kollade:)

0

"JAS" Helsingborg

30 sep 2009 kl. 19:33

Men den lilla i första serien, är det ingen som har förslag på den? Oxå på Ekollon.

0

"JAS" Helsingborg

1 okt 2009 kl. 18:22

var det en svår rackare? Jag har ju kollekt så om jag inte får någon kvalificerad gissning här så får jag det förhoppningsvis senare när den är mikroskoperad.

0

Serie 5

Elisabeth Jansson

2 okt 2009 kl. 00:28

Hej!
Serie 5
Det måste väl vara en svampklubba utav något slag om alla fruktkropparna är från samma platsen och mycelet?

0

Serie 5

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 09:10

Jag är osäker på vad det är men när jag läser om Tjockhorn så förekommer de på almved och dessa som var/är ett 20tal som växer just på en grov murken almgren (samma mycel) så lutade jag åt Tjockhorn. Svampklubborna paratiserar väl på andra svampar och insekter, eller?

0

Hans v E

2 okt 2009 kl. 10:22

1: Hymenoscyphus fructigenus - nötskål.
2: Oj! Det måste vara Ciboria batschiana - ollonskål.
3: Känner igen den men vågar inte gissa namnet.
4: Känner inte igen den men intressant. En pulvinat (=kudddformad), geleartad discomycet ser det ut som.
5: Snarare kanske Xylaria longipes - långhorn.
6: Påminner om kvisthätta och dvärgnavling men är nog ingen av dem.
7: Är nog rynkhätta.

0

JAS

h

2 okt 2009 kl. 10:26

Som du förstår svarade jag utan att ha läst inläggen fr.o.m Mickes.

0

Oj

Hans v E

2 okt 2009 kl. 10:27

Nu glömde jag min signatur också.

0

Hans v E.

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 10:58

Hej Hans! Jag undrade när du skulle dyka upp angående skålarna:) Tack dina som jag tror utmärkta förslag. Jag har som sagt kollekt på alla.

0

Hans v E.

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 11:12

Angående Lånhornet så tycks de gilla “tysk lönn” och det finns det gott om i detta område så jag kan så klart ha tagit fel på substratet då det var väldigt murket och närmaste träd var alm men det är inte mer än kanske 10m till närmaste tyska lönn.

0

Hans v E.

Hans v E

2 okt 2009 kl. 23:03

Jag försöker gå igenom guidens första sida flera gånger om dan. Ändå kommer man ofta på efterkälken.

0

Hans v E.

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 23:30

Ja det är mycket och många här nu men det är ju bara kul och vi som är kvar i vinter kan ju alltid plocka fram obesvarade saker någon trist och ruskig vinterkväll eller hur:) Och jag dör inte om inte svaret kommer omedelbart fast ibland blir man ju lite ivrig:)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone