0 359 visningar

15 svar

Svampbild från Expressens löpsedel

Peter

21 aug 2006 kl. 16:09

Under rubriken “Kanonsommar för svampälskare” på http://www.expressen.se visas en bild: http://www.expressen.se/content/1/c6/42/89/65/54add0d9.jpg.

Vad är det för svamp? Det ser inte ut som något jag skulle våga plocka.

0

Hans v E

21 aug 2006 kl. 16:16

Tja, bilden är så liten, men det ska väl antagligen vara toppig giftspindling ur “Cortinarius fotoflora”

0

Irene A

21 aug 2006 kl. 16:17

Javisst är det den berömda spetstoppiga giftspindlingen. Lite skumt - eller snarare skrämmande - att det inte varnas i artikeln för den när de har bilden där.

0

per d

21 aug 2006 kl. 16:22

he he, ganska kul tycker jag! så får vi se hur många dödsbon som stämmer expressen efter denna svampinfo !!!

0

kobran

21 aug 2006 kl. 16:25

finns väl ingen vettig mänska som tror ett ord på kvällspressen längre…

0

per d

21 aug 2006 kl. 16:31

så har jag mailat ansvarige webbredaktör på expressen.
“hej !
är du klar över att bilden ni publicerat här visar en av sveriges giftigaste svampar, toppig giftskivspindel. knappast den man tänker på när man talar om rekordsommar för svamp, eller ???
http://www.expressen.se/index.jsp?a=662156
lite oansvarigt av er, eller ??
mvh
per d

0

Peter

21 aug 2006 kl. 16:34

Då var det som jag gissade, men jag ville inte dra i nödbromsen innan jag var säker.

Bra att du tog tag i saken, Per.

0

Michael Krikorev

21 aug 2006 kl. 16:34

Visst är det toppig giftspindling, och den är tagen från omslaget på Plocka Svamp Häftet Del 4. Hans Marklunds foto snott av nån som heter Sven Lindwall? Kanske läge för Hans att skicka en faktura för otillåten användning av hans bild eller lämna in en stämningsansökan…

0

per d

21 aug 2006 kl. 16:36

kan ju bli en kul historia för expressen…...

0

kobran

21 aug 2006 kl. 16:37

jojo…ingen litar väl på kvällspressen längre i några avseenden, eller…?

Bra initiativ av per d att maila dom i alla fall!

0

Michael Krikorev

21 aug 2006 kl. 16:40

Misstänker att Expressen liksom de flesta andra i oseriös press är så fräcka att de vill slippa betala för användning av bilder. Kan det vara så illa att de hittat på namnet? Skulle inte förvåna mig. Det verkar som om vi har ett gäng vittnen här iallfall om det skulle bli en konflikt…

0

per d

21 aug 2006 kl. 16:44

visst, nu sitter jag och väntar på om det kommer något svar från expressen på mitt mail till dem, om så lägger jag ut det här…..

0

Peter

21 aug 2006 kl. 16:45

Det kanske framgår av pappersupplagan att svampen är dödsgiftig, men så här visar man ju bilden av en av våra giftigaste svampar bredvid en rubrik av det positiva slaget.

“Den fanns ju i tidningen…”

0

per d

21 aug 2006 kl. 17:02

michael, nej namnet på fotografen är inte påhittat, gör en sök på google och på fotorafens namn och expressen så ser du själv

0

Michael Krikorev

21 aug 2006 kl. 17:10

OK! Jag ser att Sven finns på riktigt… hittade t.o.m. en bild på honom:
http://www.expressen.se/expressen/jsp/polopoly.jsp?a=526485
(Längst till höger), men det gör inte saken bättre.. snarare tvärtom.. Det är Hans Marklunds bild de använder… med felaktigt angiven fotograf. Olagligt med andra ord!

0

per d

21 aug 2006 kl. 19:47

he he, så har expressen bytt både svamp bild och fotograf på sin internetsida kring artikel om den rikliga svamptillgången !!!
LOL

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone