0 428 visningar

7 svar

Vaxing

SvenD

1 okt 2009 kl. 10:05

Ett problem problem: Det gäller dessa vita vaxingar som växer i skogsmark. En del ska lukta som larven av allmän träfjäril (Cossus cossus) men hur luktar den?? En del ska vara slemmiga men efter flera dagars torka
kan man nog anta att det är si och så med det. En del växer endast i barrskog men om man, som i mitt fall, hittar dem i
blandskog, blir det knepigt.
Mitt ex. är från början helt vit, men har nu efter en dag fått en mera sämskskinnaktig färg. Lamellerna samma färg som haten. Ingen spec. lukt, kanske lite jästartat. Granvaxing (H. piceae)?

0

Frida T

1 okt 2009 kl. 11:30

Hej,

Är inte så kunnig på Hygrophorus arterna.  Men jag tror att cossus ska lukta “obehaglig,syrlig”. Lukt är nog svårt att beskriva.

Vart i landet bor du? Är det björklöv som syns ?

0

Frida T

1 okt 2009 kl. 11:49

Läste just lite om dessa vita vaxingar. Du har ingen möjlighet att doppa foten i lut? Tydligen kan man lösa vilken art det är beroende på  hur den reagerar på det. :)

0

SvenD

1 okt 2009 kl. 12:01

Tack för tips, Frida!
Svampen är plockad i Varbergstrakten.
Ja, det växte björk, men också bok och barrträd.

0

Hans Myhre

1 okt 2009 kl. 15:43

Du kan finne ut om tørre vaxingar var slemmige som ferske ved å sette tungen på dem og kjenne om de er klebrige eller ikke. Er de klebrige så har de vært slemmige. Det er vel 2 muligheter her. H. picea som er helt hvit, ikke slemmig og bjørkevaxskivling men den har gulskjær på skivene er er slemmig.

0

SvenD

1 okt 2009 kl. 17:06

Tack för ännu ett tips, Hans!
Jag lutar nog mer åt H.piceae. Tror inte min vaxing varit slemmig.

0

Michael Krikorev

1 okt 2009 kl. 22:33

Jag tror på en Hygrophorus, men inte granvaxing eller björkvaxing. Påminner då mer om gräddvaxing (H. penarius, växer med bok) eller närstående art. Skulle behövas en närmare titt för en säkrare diagnos.

0

SvenD

1 okt 2009 kl. 22:53

Visst kan du ha rätt, Michael, men det som talar emot är kanske att mina svampar var 3-7 cm medan penarius, om jag ska tro den litt. jag har tillgänglig, ska vara betydligt större. Dessutom växer tydligen penarius på kalkmark, och sådan finns mig veterligen ej där jag plockade mina.
Jag ska göra en noggrannare undersökning nästa gång jag hittar dem och återkommer då!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone