Ett problem problem: Det gäller dessa vita vaxingar som växer i skogsmark. En del ska lukta som larven av allmän träfjäril (Cossus cossus) men hur luktar den?? En del ska vara slemmiga men efter flera dagars torka
kan man nog anta att det är si och så med det. En del växer endast i barrskog men om man, som i mitt fall, hittar dem i
blandskog, blir det knepigt.
Mitt ex. är från början helt vit, men har nu efter en dag fått en mera sämskskinnaktig färg. Lamellerna samma färg som haten. Ingen spec. lukt, kanske lite jästartat. Granvaxing (H. piceae)?
Du kan finne ut om tørre vaxingar var slemmige som ferske ved å sette tungen på dem og kjenne om de er klebrige eller ikke. Er de klebrige så har de vært slemmige. Det er vel 2 muligheter her. H. picea som er helt hvit, ikke slemmig og bjørkevaxskivling men den har gulskjær på skivene er er slemmig.
Visst kan du ha rätt, Michael, men det som talar emot är kanske att mina svampar var 3-7 cm medan penarius, om jag ska tro den litt. jag har tillgänglig, ska vara betydligt större. Dessutom växer tydligen penarius på kalkmark, och sådan finns mig veterligen ej där jag plockade mina.
Jag ska göra en noggrannare undersökning nästa gång jag hittar dem och återkommer då!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.