Hej Mikael!
Jag tar mig friheten att skriva till Dig eftersom jag håller på att skriva en uppsats om kremlor (svampkurs I) på Umeå universitet. Det jag gör är att jag beskriver i en jämförande tabellform 5 utvälda matkremlor och deras förväxlingssvampar. Jag har bland annat valt att skriva om vinkremlan och därför har jag en fråga till Dig.
Som förväxlingssvamp till vinkremla har du i svampguiden angett Russula vinosorsodida, som är mkt lik vinkremlan. I Funga Nordica skriver man att denna kremla ska ha en distinkt lukt av honung, i synnerhet i torrt tillstånd. Man skriver också att dem växer i lövskog. Jag har själv inte lyckats hitta ngt ex av denna svamp, trots idoga försök. Jag utgår ifrån att Du har gjort det. Det jag undrar är om du kan bekräfta att svampen luktar honung och sedan undrar jag om svampen kanske finns både i barrskog och i lövskog?
Den här kremlan skulle jag absolut kunna förväxla med en vinkremla men eftersom lukten verkar vara ett särdrag så är jag intresserad av Din åsikt om detta. Jag är väl medveten om att det är svårt att beskriva dofter, som man ju kan uppleva lika olika som färgnyanser.
Skulle någon annan som ser denna fråga ha information om aktuell kremla så tas den tacksamt emot.
Stort tack på förhand för alla värdefulla synpunkter om denna kremla, som är en ny bekantskap för mig.
Bästa hälsningar
Gunilla Zika Ahlberg
Jag kan inte arten så pass bra, minns inte om den hade någon speciell lukt. Har bara sett Russula vinososordida i Borgsjö, Medelpad under Borgsjöveckan 2001. De avbildade svamparna är artbestämda av Jukka Vauras, och de växte i barrskog, men går även med björk vad jag har förstått.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.