Nu kommer den vita tuvskivlingen i massor!
Jag hittade flera grupper småväxta i tallskog, i grusvägskant genom område som snarast kan beskrivas som en mosse.
Här pågick gallring av tall och jag stannade inte för att plocka några.
Däremot hittade jag ännu fler och större exemplar (ja, det fanns naturligtvis även riktigt späda ex. i tuvorna) i en gräsbevuxen sluttning alldeles i kanten av ett motionspår.
Nu undrar jag vilka “långsiktliga skadeverkningar” som tuvskivlingen kan oprsaka och vilka giftiga ämnen som upptäckts i den under senare år.
Tydligen har den ansetts som matsvamp förr, och det vore intressant att höra vad ni på forumet har för åsikt om denna svamp.
Kemister brukar tycka att de innehåller en del otrevliga kväveinnehållande substanser med mutagena effekter:
http://pdf.tidsskriftet.no/tsPdf.php?pdf=pdf2002%7C91-3.pdf
http://wwwuser.gwdg.de/~ucoc/laatsch/Reviews__Books__Patents/R02a_GIFTPILZE.PDF
Citat länk 1:
“Grå blekksopp og hvit knippesopp må karakteriseres
som spiselige (med forbehold
om at grå blekksopp kan gi et moderat forgiftningsbilde
sammen med alkohol)”
Jo det gäller ju den grå bläcksvampen, men gäller det även tuvskivling?
Rent allmänt verkar ju denne skribent förorda lite provsmakning av udda matsvampar!
Ja, det är faktiskt en intressant infallsvinkel som författaren anlägger. I vissa fall kanske misstänksamheten mot svampar är överdriven - säkerligen finns en del rädsla och en del mytbildning som det alltid funnits kring svamp.
Ofta är det mer en pedagogisk fråga. Jag har inget principiellt emot att äta tex. mångkransad spindling, rodnande flugsvamp etc. men med tanke på vad folk kan förväxla så är det nog inget man ska rekommendera gemene man.
Sedan är det en annan fråga om man måste äta misstänkta svampar. Vit tuvskivling verkar onödig att äta, det finns godare. Och som kemisterna som upptäckte föreningarna i vit tuvskivling uttrycker det: “Before consuming the toadstool Lyophyllum connatum a warning should be given: Compounds similar to the components of connatin 1 (main chromogen) and lyophyllin 2 react strongly mutagenically.”
Jag får återkomma till den tyska sidan om jag hittar något om lyophyllum där, för jag känner inte dess tyska namn.
En engelskspråkig länk säger i alla fall:
” listed by many guidebooks as edible. However, some of the bioactive nitrogen compounds mentioned below have suspect toxicology, because the parent compound N-hydroxyurea is a mutagen and DNA synthesis inhibitor “
Inte direkt lättbegripligt för en icke utbildad biolog - kemist?
Vidare nämns en rad positiva medicinska egenskaper.
Så vad ska man tro?
Jodå, men jag har inga betänkligheter med mångkransad spindling eller rodnande flugsvamp (sistnämnda har jag väl känt sedan 10-årsåldern, och aldrig mått illa av, men smaken / matvärdet kan vara rätt så varierande).
Att jag frågar om tuvskivling beror på att jag inte kunde motstå att plocka ett knippe igår, och sen när jag läste lite om den blev jag lite tveksam till att porovsmaka.
“lyophyllin 2 react strongly mutagenically.”
Betyder det i klartext att det kan finnas risk för genetiska skador på en avkomma om jag skulle bli förälder?
Men hur mycket behöver man äta i så fall?
Jag tänker ju inte slå in på nån diet med tuvskivling som basföda….
Ja, det är så det menas, men det är just detta som den norska artikeln ifrågasätter eftersom de mutagena effekterna är uppmätta i djur - dvs. ganska artificiellt och kopplingen till människa aldrig har kunnat göras. Cigarettrök och bensentillsatser i bensin och en massa andra kemikalier som vi omger oss är också mutagena i möss. I varje enskilt fall måste man göra en individuell riskbedöming om doser, potens, exponering över tid etc.
Kan kanske vara intressant att höra vad Ewald Gerhardt skriver i “Der Grosse Pilzführer” (2006):
(Min översättning)”Ätlig; rekommen-
deras dock inte längre eftersom ett mutagent verkande ämne har upptäckts.
Effekten vid förtäring är dock oklar.Svampen åts mycket tidigare”
Nu har jag i alla fall provsmakat den.
Lite slemmigga hattar som lätt bränner fast vid smörstekning, man får va med o röra lite i det hela.
Gillar konsistensen på foten, broskig och gott tuggmotstånd även efter tillagning.
Doft under tillagningen påminnande om spenat, tycker jag och det närmaste jag kan beskriva smaken är medelmåttigt god svampsmak med inslag av spenat.
Det jag inte provsmakade direkt gick ned i en basilikakryddad tomatsås till köttfärsbiffar & ris med gröna ärter.
Ska väl inte överdriva konsumtionen av denna tvivelaktiga nyttighet då...
men det finns gott om den i trakterna runt Örebro just nu.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.