Växer den verkligen på tall?
Jag tycker de ser ut som de gifthättingar som finns i inlägget om gifthätting, och jag vågar inte äta några tofsskivlingar på tall.
Har nyligen (förra året)lärt mig känna igen rökslöjskivlingen, men den är det ju inte fråga om här.
Nej, jag påstår inte att det ÄR gifthätting på bilden.
Bara att jag inte skulle våga bestämma den som tofsskivling utifrån den bilden,med hänvisning till liknande bild i annt inlägg som påstås vara gifthätting.
Jag är intresserad av detta därför att jag ännu inte lärt mig känna igen gifthättingen i verkligheten och kanske heller aldrig träffat på den.
Tills vidare är jag mycket restriktiv med att konsumera “stubbsvamp” som växer på barrved.
Diskuterar gärna detta lugnt och sakligt utan utroptecken…
Håller med Klas om att detta är föränderlig tofs. Om den sen växte på tall eller en förklädd björk, är en sekundärfråga. Enligt Ryman & H. kan den växa på både löv- och barrträd. Jag har för mig att jag oxo har sett den på gran eller tall.
Däremot har jag bara sätt gifthätting på barrved såvitt jag kan minnas stående på en fot…
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.