0 534 visningar

14 svar

Kan detta vara....

gunhild i Kåddis

1 okt 2009 kl. 17:37

Den första och andra växer på lövträd och den tredje på nåt som kan ha varit en granstubbe.
Visst är det tidigt för flammulina och kan det verkligen vara trådtickor på stubben

trådticka?

0

gunhild i Kåddis

1 okt 2009 kl. 17:47

och vilken svamp växer på fnösktickan är det glasticka? Sen detta konstiga ihopväxta på naken ved vad är det?

0

Bo E

1 okt 2009 kl. 17:55

Nog är det väl flammulina (vinternagelskivling) på bild 2.
Men den första “stubbsvampen” ser ju lite för kraftig ut i foten.

Skinn och tickor ser bekanta ut men överlåter till stjärnorna på området att ge namnförslag…

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 00:03

Svampen på bild 1 i serie 1 kan vara en Silkesslidskivling, Volvariella bombycina tror jag.

0

Hans v E

2 okt 2009 kl. 10:50

Undrar om ettan kan vara almskivling.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 12:05

Tror bilden ljuger lite om storleken på svampen?
Tror på nån flamskivling typ.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 12:10

Glastickan på tickan var häftig, sista bilden känns som torkade tofsskivlingar som tränger ut ur trädsprickan, kanske som denna?

0

Mattias Andersson

2 okt 2009 kl. 12:17

Det är absolut vinterskivling. Det är inte för tidigt för vinterskivling, hittade den i augusti i år.

0

den vita knubbiga

Karl S

2 okt 2009 kl. 13:50

ser konstig ut, och vi har almskivling (Hypsizygus) och Volvariella på förslag.  Hur stor var den Gunhild?  Växer den verkligen ut från stammen eller är det ett litet skämt? 8=)

Den påminner om vissa Agrocybe men ringen saknas. Även volvan på Volvariella. Även hattstrukturen på Hypsizygus. Hmmm…

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2009 kl. 16:09

Tror på Hans almskivling. Översidan är nog lika vackert droppfläckig som på våra på ett äppelträd i trdg.
Och vinterskivling har jag hittat alla årets månader. Den är “allt senare” fram till 1/7, sen “allt mindre tidig”.

0

gunhild i Kåddis

2 okt 2009 kl. 19:22

Den första bilden ljuger inte,svampen växte ut från stammen, och var väldigt fast i köttet. Jag tror inte det finns några almar här nere vid Umeälven, måste kolla buskaget igen. vi var ute för att titta på tickor så den här kom med av bara farten. Trådtickor har vi sett massor i dag det verkar finnas gott om dem i år. Flammulina verkar också komma på bred front.

trådticka

0

Jan A, Uppsala

2 okt 2009 kl. 20:25

Det behövs ingen alm Gunhild! Vi har visserligen gott om alm i ådalgången - men av ngn anledning mycket lite almsjuka - så de flesta almarna lever OK. De flesta almskivlingar jag sett har växt på tama och vilda levande, döende och döda aplar, på allélönnar av olika Acer-arter och t.o.m. på d:o lind och bara några få på alm.

0

Kerstin, Lindome

2 okt 2009 kl. 21:40

Vilka otroligt vackra bilder….
Hur bär man sig åt för att få det fina ljuset i bilden?
(Har visserligen inte ett dugg med Din fråga att göra, men jag är imponerad).

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 21:53

Almskivling och almmussling har jag inte sett, ännu.
Det fina ljuset beror nog på en hyfsad kamera med blixt, tjusigt Gunhild.

0

Hypsizygus ulmarius

gunhild i Kåddis

2 okt 2009 kl. 21:56

Tack Kerstin det beror nog på det norrländska ljuset. Solen lyste i dag i gammelgranskogen.
Jag har kollat lite på almskivling ej lätt att hitta den i mina böcker, men det ser ut att stämma ganska bra. Den växte helt ensam på ett kullfallet lövträd och den var stor som en musseron men faktiskt så vit som bilden visar. Jag plockade och bröt isär den och jag kanske inte kan hitta nån fler.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone