ser konstig ut, och vi har almskivling (Hypsizygus) och Volvariella på förslag. Hur stor var den Gunhild? Växer den verkligen ut från stammen eller är det ett litet skämt? 8=)
Den påminner om vissa Agrocybe men ringen saknas. Även volvan på Volvariella. Även hattstrukturen på Hypsizygus. Hmmm…
Den första bilden ljuger inte,svampen växte ut från stammen, och var väldigt fast i köttet. Jag tror inte det finns några almar här nere vid Umeälven, måste kolla buskaget igen. vi var ute för att titta på tickor så den här kom med av bara farten. Trådtickor har vi sett massor i dag det verkar finnas gott om dem i år. Flammulina verkar också komma på bred front.
trådticka
Det behövs ingen alm Gunhild! Vi har visserligen gott om alm i ådalgången - men av ngn anledning mycket lite almsjuka - så de flesta almarna lever OK. De flesta almskivlingar jag sett har växt på tama och vilda levande, döende och döda aplar, på allélönnar av olika Acer-arter och t.o.m. på d:o lind och bara några få på alm.
Tack Kerstin det beror nog på det norrländska ljuset. Solen lyste i dag i gammelgranskogen.
Jag har kollat lite på almskivling ej lätt att hitta den i mina böcker, men det ser ut att stämma ganska bra. Den växte helt ensam på ett kullfallet lövträd och den var stor som en musseron men faktiskt så vit som bilden visar. Jag plockade och bröt isär den och jag kanske inte kan hitta nån fler.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.