0 343 visningar

12 svar

Endelig!!

Ingvild

1 okt 2009 kl. 18:42

Min første blomkålsopp! Er den ikke flott? Men hva gjør jeg med den….. ?

0

Helena i Lund

1 okt 2009 kl. 18:47

Grattis Ingvild! Har du dansat runt många tallar? ;)

0

Ingvild

1 okt 2009 kl. 19:02

Denne har jeg drømt om å finne i 30 år! Nesten som jeg felte en tåre…. ;-)) Tror den er vanligere i Sverige enn i Norge, ser hvertfall sånn utifra innlegg på dette forumet. Jeg har sjekket hvert eneste tre i hele området i flere år, føles det som… hehe

0

svampstaff

1 okt 2009 kl. 19:18

Grattis Ingvild!
Roligare att hitta än att äta.

0

Ingvild

1 okt 2009 kl. 19:27

Takk Svampstaff! Mener du den ikke er god? Jeg skal i allefall smake litt ;-)

0

svampstaff

1 okt 2009 kl. 19:34

Nä jag gillar den inte, men smaken är som baken….delad.

0

Hampus L

2 okt 2009 kl. 08:34

Bærre lækkert! :)

De flesta ställen jag har läst om blomkålssvamp på anbefaller fritering.

0

Högberg

2 okt 2009 kl. 14:45

Det känns om de är ovanligt vanligt förekommande i år.

0

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 15:09

Grattis till fyndet den är alltid rolig att hitta. Jag provade en gång att stuva den som stuvad blomkål det var gott men jag stuvar hellre blomkål numera:)

0

Titti A

2 okt 2009 kl. 16:30

Grattis Ingvild. Den var du värd efter att ha sökt så länge.
Blomkålssopp hör till mina favoriter. Lägg en del av den i en kastrull o koka bort vattnet, häll i god fet grädde o salt. Låt puttra 10-15 min. Mmmmm jättegott.

0

Ingvild

2 okt 2009 kl. 16:41

Takk for gode tips! Lurer på om jeg skal prøve Tittis metode ;-))

0

Lena M

2 okt 2009 kl. 17:08

Ja inte växer den på träden presis :), jag har hittat två i mitt liv. ( en i år ) halva smörstekte jag bara och glufsade i mig , sedan har jag testat att frysa 1/4 rå och torka samma mängd och vad det blir vet jag inte.

0

zingo

2 okt 2009 kl. 22:35

gratis till fyndet.
Jag råkade hitta min första i år och jag gjorde som med allt annat nytt: koka ur, smörstek salt/peppar och lite grädde.
Jag tyckte den var supergod- den gick om alla andra i smak.
Men vi tycker som sagt olika….

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone