Nu har jag som amatör försökt att sammanställa lite text och bilder från några av mina bästa svampböcker, bilder från nätet och mina egna. Vi börjar med den.
Föränderlig toffskivling.
Hatten 3- 6 cm i diam., strimmig kant och är gulaktig i centrum med en brunare hattkant ju blötare desto brunare (den verkar också ha lite brunt kvar i centrum ibland och har 3 skiftningar i hattfärgen). Skivorna är ljusa men färgas kanelbruna av sporerna när svampen blir lite äldre. Skivorna vidvuxna till något nedlöpande. Foten är brun, upp till 10cm lång med en ring. Högt sittande hudartad ring. Ovanför ringen är foten slät, nedanför är den brun och knottrig. Smak mild. Växer i täta tuvor på löv och barrvedsstubbar, försommaren till hösten.
Och så.
Gifthätting.
Hatten 1-5cm i diam. Hatten ändrar färg som den Föränderliga toffskivlingen den verkar också ha lite brunt kvar i centrum och har 3 skiftningar i hattfärgen . I torka är den gulbrun i väta kanelbrun. Skivorna vidvuxna och något nedåtlöpande, täta och sämskfärgande. Hatten är fint strimmig och foten 2 -7cm lång och är silvrigt vit vid skada och ålder brun, den har en tunn ring, nedanför ringen har den vita trådar (hyfer). Lukt och smak mjölaktig. På murken barr och lövved. Sommaren till hösten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.