0 442 visningar

2 svar

Kan det vara snylting som grönfärgar?

Carin

21 aug 2006 kl. 16:55

Jag kan inte se att någon har kommit på varför plötsligt hattskinnet på Karl-Johan i vissa fall blev grönt vid förvällning. Jag undrar om det kan ha med tidigt snyltingangrepp. Jag var lite osäker på en KJidag. Den var rätt utväxt, men rören var vita ytterst och gula därunder. Den var aningen tilltufsad på hatten, men det kunde bero på att den också var lite biten. På foten hade den några gula fläckar, som dock var lätta att skära bort. Jag började fundera på om det kanske var ett tidigt snyltingangrepp och skar av en liten bit av hatten och lade i stekpannen. Den grönfärgades efter ett tag faktiskt. Kan jag ha kommit på svaret?
Om det är snylting som angripit den/de svampar som gav några gröna slingor i gårdagens skörd vid förvällning, inebär det i så fall att jag måste kasta allt? Hur allvarligt är det att sätta i sig väldigt tidigt angripen svamp? Så tidigt att man inte ser det om man inte vet exakt vad man ska leta efter eller är väldigt noga?

0

Irene A

21 aug 2006 kl. 17:37

Carin, jag tror att du har kommit på lösningen. Jättebra att du tog dig tid att undersöka en KJ - du beskriver de tidiga symptomen mycket bra! Den vita beläggningen på rören är nog det som är lättast att se.

Eftersom snyltingangrepp är vanliga i den väderlek som råder nu (fuktigt och varmt), kan det förklara varför flera har observerat grönfärgningen just i år.
Man behöver inte kasta allt om svampen är fräsch i övrigt. Det är inte känt att snyltingen i sig skulle vara giftig, bara att den orsakar att nedbrytning och även bakterieangrepp sker snabbare i soppen.
Men bitar som grönfärgas skulle jag kanske kasta ändå...

0

Carin

21 aug 2006 kl. 18:32

Tack snälla Irene för informationen. Jag har varit så fundersam. Men hur ska jag göra med det vi förvällde igår, tro? Det var väldigt lite vi såg och vi plockade bort gröna bitar. Men idag, efter min första test var jag väldigt noga vid förvällningen, vände på svampbitarna och hittade då efter hand fler grönfärgade. Jag tog bort dem och la på ett fat. Men så snart de svalnat var de hur fräscha och bruna som helst. Som ytterligare experiment la jag dem i en annan, varm stekpanna igen. Men då blev de inte längre grönfärgade. Och jag har ingen aning om vilka fötter som hörde ihop med de grönfärgade i går eller de som jag fiskade upp ur pannan idag (frånsett förstås den första experimentsvampen, för den kastade jag helt)

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone