Började bra på Etelhems kyrkänge, med bl.a. grönkantad spindling (cortinarius prasinus), bild 1. Efter några sämre lokaler så hamnade vi på Sjaustre, ett mycket trevligt område, tyvärr så var det regn och kraftig blåst, annars hade vi nog undersökt området mer än vad vi gjorde. Ett par exempel därifrån är liten jordstjärna (geastrum minimum), bild 2 och rosabrun nopping (entoloma catalaunicum), bild 3.
Vd tråkigt! Kör du bredbandsmodem med halvtaskig mottagning kanske det blir timeout innan du hinner ladda upp bilderna? Trådlösa modem har vädigt dålig “upphastighet”, vilket är den bandbredd som man kan skicka data. Kan vara det som är problemet?
Fortsätt gärna med rapporterna, intressant läsning! Jag försöker ringa dig imorrn, anländer sent, men hänger gärna på på lördag.
Hej!
Jag hadeockså problem med att lägga in bilder här om dagen trots att de inte var för stora!
Trdje försöket när jag delade upp dem på två och en så fungerade det trots att det inte var över 500kb.
Det dumma är att texten försvinner varje gång och då tryter tålamodet!
Jan A gav mig ett tips om att skriva texyen i ett annat program och sedan kopiera över!
Micke varför kan man inte få tillbaka texten om det srtular med att lägga in bilder?
Jag har inte råkat ut för problemet, men att texten försvinner gissar jag beror på bland annat att pop-up fönstret man skriver i helt enkelt skickar iväg utan att spara. Tar man för vana att kopiera texten innan man skickar har man kringgått problemet. Tryck bara CTRL+A för att markera allt och sedan CTRL+C för att kopiera.
Vidare vad det gäller bilder så brukar jag för att undvika krångel med min gamla apa till dator (en Fujitsu från 2003) förminska alla bilder jag laddar upp till högst 900x600 pixlar, komprimerade till under 200K vilket vanligen ändå ger fullgoda bestämningsbilder. För den som saknar bildbehandlingsprogram rekommenderas GIMP som är ett förträffligt gratisprogram som klarar nästan allt Photoshop kan.
http://www.gimp.org/windows/
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.