Johan Arlebrink
21 aug 2006 kl. 17:30
Att man besviken får kassera stora delar av sin sopp-skörd pga maskangrepp är nog något som många svamplockare känner igen. Men hur ska eller kan man förhålla sig till maskangripen svamp egentligen? Är det kanske en fråga om vad jag tycker är ok att äta, en död mask eller larv är väl inte farlig, eller? Finns det någon som kan mer om hur man bör förhålla sig till angripen svamp?
Räcker det att skära bort synligt angripna områden eller bör svampen kasseras? Häromdagen fann vi pyttesmå 2-3mm långa 0, 1 mm tjocka, gula larver i vår Karl Johan. Någon som ärdet minsta långsynt hade antagligen aldrig sett dem. Det man inte vet har man inte ont av, eller?
Stämmer det att de kryper ut om man lägger svampen kallt några timmar?
Det är nog inte själva masken som är oaptitlig utan det faktum att angripna svampar snabbare bryts ned och antar dålig lukt och smak.
Har själv gjort experiment med snabb nedkylning av en k-j innan torkning.
Inga synliga maskar men några små maskhål.
Annars brukar jag skära bort angripna ställen men anrätta de friska delarna om inte hela svampen på något vis försämrats.
Larverna i svampen är inte giftiga i sig, men de angripna delarna kan snabbt bli grogrund för bakterier som kan orsaka en regelrätt matförgiftning. Så länge svampköttet är fast, fint och luktar gott är det bara ens egna preferenser som sätter hinder för om man ska använda svampar med extra proteintillskott eller inte :-)
Låter som man inte ska vara för kräsmagad när man rensar och äter egenplockad svamp, det kan ju kännas lite obehagligt att rensa en svamp med krypande maskar i och sen äta den. Tyvärr var ingen av de Karl Johan eller Brunsoppar som kom med hem senast helt rena från mask. Vi fick kassera stora delar av svamparna men behöll de delar som kändes fräscha. Den ensamma Tegelsoppen som kom med hem var roligt nog helt maskfri.
I år ploppar KJ upp med en enorm hastighet, i alla fall här i södra Småland där vi bor sedan förra sommaren. Varje morgon tar jag samma promenad och varje morgon har nya svampar kommit. Det innebär också att jag kan plocka dem innan maskarna hittat dem. Så aldrig har jag fått så många fina, oangripna KJ som i år. En enorm skillnad mot helgernas utflykter i Nackareservatet tidigare år.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.