0 106 visningar

3 svar

Vem gillar kremlor?

Igelkott

21 aug 2003 kl. 14:03

Jag har aldrig plockat kremlor förr, även om jag lärt mig några under åren. men nu fanns det verkligen inte annat att tillgå, och då fick det väl duga. Tegelkremlor fanns det gott om, några grönkremlor och storkremlor. Smakade på alla, stekte dom sen som vanligt (La dom på järnet tills vatnet dunstat - vilket var på nålltid, i med lite fett och lök och stekt lite till). Men kan inte säga att det var nån höjdare! Gör jag nåt fel? eller är tegelkremlor helt enkelt inte goda även om de är ätliga? det smakade helt enkelt inte svamp…vet inte hur jag ska förklara.

0

Susanne

21 aug 2003 kl. 21:08

Jag gillar verkligen kremlor kanske just för att de inte smakar så mycket “svamp”.De kremlor du nämner räknas som blandsvampar och det är väl därför det inte smakade så mycket. En höjdare är ju om man hittar några sillkremlor att blanda med. De sätter jättegod smak.Mandelkremlor och kantkremlor smakar också bra men har inte lika mycket smak. Där jag bor är det inte så vanligt med röda sillkremlor utan de har oftast en gulbrun/olivbrun ganska oanselig färg och därför missar man dem lätt om man inte särskilt tittar efter dem.Det går också bra att blanda kremlorna med någon annan mer kraftigt smakande svamp som tex kantarell
(gäller ej sillkremla). Ett annat tips är om man tycker att det bildas för lite vätska när man ska anrätta svampen så kan man tillsätta lite extra vatten.Det gör jag ofta och det fungerar utmärkt. 
Tycker absolut att du ska försöka kremlor igen!(Alla som blivit bjudna på kremlor av mig har tyckt att de är jättegoda, bättre än kantareller m.m)

0

Igelkott

22 aug 2003 kl. 08:12

Så du säger det. Kanske man behöver vänja sig? Men tack för ditt svar. Ska definitivt prova igen och blanda lite nästa gång. Att man får tillsätta lite vatten har jag också märkt.

0

Irene

22 aug 2003 kl. 08:39

Det stämmer att grönkremlor och storkremlor inte är någon höjdare, de är nog inte att rekommendera som matsvampar ens..
Tegel-, gul-, och vinkremla som är ganska lika varandra i smak och konsistens, kommer till sin rätt om de är väl stekta och serverade till tunnpannkakor, eller som ersättning för fläsktärningar i ugnspannkaka.
Hittar man rejält med sillkremla (en av de godaste svamparna som finns), använder man den för sig, stuvad med lite grädde och dill, exempelvis till varma mackor.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone