0 758 visningar

17 svar

Hurra för nattfrost!

Tanja i Gagnef

2 okt 2009 kl. 20:53

Efter några nätter med kallgrader var jag ute och plockade trattisar idag - och till min stora glädje verkar äckelpäckelälglusflugorna ha frysit ihjäl!! Härligt att kunna gå i skogen som vanligt igen!

0

greger

2 okt 2009 kl. 21:02

hej tanja
dom ligger och trycker i marknivå
gick i närkamp med flera idag trots -5 inatt
får nog vänta på markfrosten innan de försvinner helt
greger

0

Kerstin, Lindome

2 okt 2009 kl. 21:06

Var också iväg idag.
Mina äckelpeckelälglusflugor hade överlevt, men frös säkert om fötterna för dom var slöa och sega och få.
Plockade ur 5 ur håret mot “normalt” massor.
Hoppas frosten slår ihjäl dom.
Ont om trattisar här men ett par kg kantareller blev det i alla fall.

0

Bo E

3 okt 2009 kl. 14:18

I förra veckan var älgflugorna fler och närgångnare än tidigare i år.
Det kan väl inte förklaras med att jag glömt vitlöken eftersom de ju inte lär ha nåt luktsinne?

Möjligen kan det förklaras med att de trivs olika bra i olika skogar och dethär var en skog där jag inte varit och kollat sen början av sommaren.

Men några nätters gryningsfrost tar i alla fall inte död på dem, men däremot minskar svamptillgången, hittade rätt frostnupna rimskivlingar som jag gärna hittat före frosten t ex.

0

Huvva för nattfrost!

Bo E

3 okt 2009 kl. 14:19

...glömmer hela tiden dedär rubrikerna…ha ha

0

Huvva för nattfrost!

Lilla My

3 okt 2009 kl. 17:36

Oavsett vad, är det ruskigt kallt att gå ut på svampjakt i frosten. I morse var det inte roligt alls, trots att tjocka vinterjackan åkt fram ur garderoben. Blir alltid fuktig om fingrarna när jag plockar, och det gör ont…! Å andra sidan, vet jag sen tidigare att det blir mindre larvangrepp på den svamp jag hittar framöver, så inget ont som inte har nåt gott med sig. Nu kanske jag kan få tag i Sotvaxing som ingen ätit upp inifrån :)

0

Kokt lus

Kerstin, Lindome

4 okt 2009 kl. 10:48

Var alltså i skogen i fredags.
Totalsanering av håret när jag kom hem, (inte helrakning, utan luskamning och schamponeringar). Sedan vanliga duschar lör och idag.
Har kliat alla bett jag fått i 2 dagar och vad hittar jag nu:
Jo, en livs levande äcklig (halt) älglusfluga som kryper neråt halsen.
Skall man behöva köpa lus-schampo? Finns väl för hundar har jag för mig.
Jag blev så hatisk att jag la äckeltotten i diskhon och hällde kokande vatten på honom(/henne).

0

Kokt lus

Tanja i Gagnef

4 okt 2009 kl. 11:06

Det räcker inte ens med att säga bläh…! :-( De är verkligen vidriga och jag som har lite noja för “vanliga” kryp blir halvt hysterisk av dessa älglusflugor. Jag är 50+ o har alltid gått i skogen och det är först de 3-4 senaste åren de har funnits i mina trakter… Vad jag förstår är det en kombination av varmare höstar och älgstammens utökning som gör att älglusflugorna ökar och brer ut sig. Jag ska ut en sväng i dag och hoppas att ytterligare några nätters frost har hjälpt till! I går morse hade vi -4 och rejält med frost på marken.

0

Kokt lus

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 16:24

Om det nu är som jägarna påstår att de ägnar sig åt viltvård så varför skjuts då inte den ökande älg och rådjursstammen av i snabbare takt. Enligt jägarna i Småland så har det aldrig funnits så mycket klövvilt som det gör nu och det beror enligt dem på att det finns så gott om mat sedan stormarna Gudrun och Per men va f-n skjut då för tusan så vi slipper äckelpäckllusen, sa jag som är icke köttätare? =0 Mer varg kanske? Skulle skörda ett gäng Rimskivlingar för ett tag sedan men det var omöjligt då det fanns 2 alldeles nya legor i direkt anslutning till svamparna, när jag närmade mig dem hördes ett dovt brummande och sedan var det bara att fly hals över huvud och farsan som stod ca 50 meter från mig trodde jag fått nippran, han gapskrattade åt mig den gamle skogsmullen men när jag bad honom gå dit och plocka dem åt mig så fick han oxå fly. Skratta bäst som skratta sist:) Tur att de inte finns här nere i Skåne.

0

Kokt lus

Kerstin, Lindome

4 okt 2009 kl. 18:29

Håller fullständigt med Dig, JAS. Det stackars viltet kan ju inte heller må särskilt bra med alla dessa blodsugare.
Kan tänka mig att pressa i mig älgfilé och rådjurssadel för din räkning, bara för den goda sakens skull.
Varför finns dom inte i Skåne?
Ni har ju både älgar och hjortar, (vildsvin och mårdhundar(snart i alla fall) .
Dom klättrar ju stadigt norrut, men inte söderut?

0

Kokt lus

Grethe F

4 okt 2009 kl. 19:14

Vist finns dom här i Skåne jag är plågat av dom varje år

0

Kokt lus

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 19:32

Ja Grethe har väl rätt för inte jger hon! men jag har aldrig råkat ut för den här fast när man läser

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Startsida/Artiklar/Alg/Alglusflugan
detta så verkar de komma söderifrån och sprida sig norröver, jag brukar å andra sidan inte lida så mycket av varken mygg, fästingar eller hjortlusen bara när de finns i extrema mängder far jag illa. Beror kanske på ljusa kläder och rakad skalle:)

0

Kokt lus

Kerstin, Lindome

4 okt 2009 kl. 20:36

OK, ljusa kläder har jag redan, återstår att övertala äkta hälften att behovet av rakad skalle har uppstått.

0

Kokt lus

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 20:43

Badmössa!!!!

0

Kokt lus

Kerstin, Lindome

4 okt 2009 kl. 21:29

Ingen dum idé....
Maken ger i alla fall klartecken…
(Men påstår att han kommer att aldrig kommer att erkänna att han känner mig, om jag skulle bli sedd..)

0

Kokt lus

Kerstin, Lindome

4 okt 2009 kl. 21:30

Det blev lite för många “att”...

0

Kerstin

Tanja i Gagnef

4 okt 2009 kl. 22:32

Lite får gubbarna väl acceptera ;-) Min står ut med att jag har en grön hatt med stort nät som gör att jag ser ut som nåt ur filmen Mitt Afrika…

0

Kerstin, Lindome

5 okt 2009 kl. 11:13

Låter snyggare än badmössa.
Gubben är av det tåligare slaget, så det är egentligen inga problem.
Hur gick det i skogen i söndags?
Vad finns kvar att plocka i Dalarna?
Hur mådde Äckeltottarna?
Frös dom?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone