0 417 visningar

25 svar

Gå vidare..

svampstaff

2 okt 2009 kl. 22:05

Man blir lite trött på att fråga hela tiden, ibland får man svar, ibland inte.
För att gå till snäpp två i utvecklingen för min del vore att börja micra själv tror jag, känns inte helt fel, kul att lära sig saker i livet.
Men frågan har varit uppe många ggr. på forumet förut, om vad det kostar osv.
Min fråga då till kunniga i området är ungefär vad man ska försöka få tag i för beg. microskop?
Pris är ju alltid förhandlingsbart.
Sen får man börja från scratsch som ni kunniga gjort, och lära sig.Har en känsla av att det blir ännu roligare att kunna identifiera själv?
Sen vilken litteratur som behövs?
Dom svamböcker jag bläddrat sönder i år duger inte längre, ska man satsa på tyngre litteratur, och i såfall vilken?
Firar faktiskt ettårsjubileum dag med att plocka/titta på annat än kantareller:)
Jag saknar en “röd tråd” att följa i utvecklinen av svamp, det hattas hit o dit om namn mm.
Beror det på författarna, svampen eller på oviljan att lära ut?

0

klas jaederfeldt

2 okt 2009 kl. 22:26

ja det var ca ett år sedan en tönt som kallade sig svampstaff dök upp här, men du har bättrat dej
ett beg mikroskop kan du kanske hitta hos uno ramsfelt Kista mikroskopservice , satsa på ett fas kontrast , priset blir kanske 6.000: men det är bättre med ett fas , än vanligt ljusmikroskop,
innan du gör något köp Åke Strids lilla häfte från Sveriges mykologiska förening å läs på.

min erfarenhet är att. när man tror att man har löst en svamp, och bara skall kolla den mik. så är det att börja från början igen
du kommer även att behöva massor av litteratur, för att klara det.

men kompis , ibland tror jag att det skulle vara bra för dej att gå en svampkurs å lära dej grunderna först

ett mikroskop är inget som man lägger in en svamp i . och ut kommer ett färdigt svar

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 22:56

Du kompis! känner inte mig Klas:)
Givetvis tar jag till mig vad en del säger, men har lärt mig att vad en del säger oxå är nonsens:)
Som att trollhand är sällsynt, eller annat, köper inte jag förrens jag sett det själv:)
Men det skulle vara kul at testa!
Svampkurs skulle jag kanske behöva en, har bara fotat o listat 410arter i år, lite svagt det medger jag.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 22:59

Det kunde varit 700 om jag brytt mig om nästingar, spindlingar,noppingar,kremlor,rödskivlingar,hättor mm.mm men dom lämnar jag.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:16

Ibland är Klas ett riktigt rövhål!
Han ber mig gå en svampkurs:)
Ändå hittar jag svampar ha aldrig gjort, som blå gelémussling mm,mm
Tror Klas är avundssjuk på att jag fortfarande är ny och hittar mer än han gjort?
Ändå ser jag upp till mansgrisen:)
Som en av våra riktigt duktiga cyberplockare.

0

BaWa

2 okt 2009 kl. 23:21

En svampkurs är faktiskt väldigt bra, baskunskap behövs för att gå vidare och förkovra sig, detta gäller det mesta, inte bara svamp. Att hitta en massa arter påvisar inte att man kan svamp, det visar bara på att man är ute mycket och är en jäkel på att hitta svamp och att man får hjälp av andra att artbestämma dem.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:29

Tack Bawa att du tog ner mig på ruta ett igen:)

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:31

Fast jag har lärt mig ett femtiotal latinska meningslösa namn oxå.

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:35

Flammulina velutipes går till snart, det kan jag utan böcker och vägledning:)

Nävars jag gillar er alla!
En del tragiska och en del kula individer:)

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:43

På ett sett blir jag förbannad när Klas skriver sådär!
Jag kan nog annalysera och bekräffta ett flertal svampar som anses diffusa här på forumet, så det kanske är Klas som borde ge sig ut i skogen igen, eller fräscha upp minnet lite från forna dagar? Gamla meriter räcker inte längre så långt mina bästa gamla herrar!!
Tiderna förändras, och så gör svamparna.
Och tackolov så har även dom mest luttrade på artportalen äntligen släpat med sig en kamera ut på fältet:)
Dom har väl insett att anmärkningsvärda fynd måste åtminnstne verifieras med foto!!
Ett klart framsteg jag tar på mig!

0

Jonnie

2 okt 2009 kl. 23:49

Kan man inte riktigt se hur promillehalten stiger i takt med stavfelen och innehållslösheten i de här inläggen..

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:55

Du har ingen talan överhuvudtaget Jonnie!!
Du flikar in när det passar och gnäller?
Hur blev det med karljohan nu då?
som du idiotförklardae mig för i våras?
Jag sa att det inga blev, och OJ så rätt jag fick!
Har du inga bilder eller något subtimt att tillföra så anser jag att du ska vara tyst.
Har inte sett en enda bild eller något positivt från dig din stackare.

0

Ingvild

2 okt 2009 kl. 23:56

Er man riktig interessert i svamp, så tåler man at noen blåser ut i blant… Helt sikker på at Klas tåler det, og kanskje nikker litt i skjegget også ;-)

0

svampstaff

2 okt 2009 kl. 23:57

Lustigt att när prommilehalten stiger, träder bengt sandh och jonnie in:)
Aldrig annars i vardagliga svampdisskusitioner!

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:00

Ja du Ingvild! Klas tål!
Han tål inte att nån är bättre bara:)
En genuin 40-talist helt enkelt som min farsa, som kan allt.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 00:01

:))

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2009 kl. 00:08

Jonnie lämna yrkesrollen från forumet och låt folk “prata fritt” trots promille det är fredag!
Ingen är anonym och det man skriver får man stå för!

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:09

Hur ska man göra då?
Om jag hittar 52 fynd om dagen?
Bläddrar sönder mina böcker?
Frågar på svampguiden?

Gå en svampkurs??
Och lära mig vad då?

Nä jag ska möjligtvis skaffa en ännu bättre kamera, och ställa som krav på artportalen att foto är det minsta kravet för diffusa fynd som görs, det är steg ett.
Steg två blir mikroskop, och Klas ska få skratta i graven, jag lovar:)

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:11

Och vad har Jonnie som yrkesroll som leker polis?
polis kanske:)

0

Lennart S

3 okt 2009 kl. 00:11

Jag tycker att du har lärt dig svamp oerhört fort. Du har använt det smartaste sättet också. man lär sig massor av att fotografera svampar. Att sedan kunna diskutera arterna på guiden är ju ännu ett snabbt sätt till kunskap.Vi gamla hade ju inte detta tempo i inlärandet. Lokala svampklubbar är ett tips. Där kan man få en massa bra råd om mikroskopering olika mikroskop etc. Bra svamplokaler o.s.v.Jag har ett mikroskop från 1960 talet som jag köpte på en firma i Lund. Det kostade omkring 8000 kr. Det har faskontrast som jag använde mycket i början. Nu har jag största förstoringen nästan jämnt och det är utan faskontrast. Svampstudier med mikroskop av Åke Strid är mycket bra. Om man tänker sig att gå på djupet med några svampsläkten, vilka det kommer man snart fram till. Så får man köpa anpassad litteratur. Ge bara inte upp! Du vet genom svårigheter mot stjärnorna! Du får gärna kontakta mig om andra funderingar.

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:17

Satan Lennart!!
Du har ju fått en blåstjärna:)
Grattis!
Och stort tack för din utförliga beskrivning, Klas är inte dum heller, bara att han uttrycker sig fel:)
Jag har snappat det med fasmikro, och ska kolla det med mina leverantörer.
Jätetack Lennart, snart kommer några påsar ramarior som jag är nyfiken på.

0

klas jaederfeldt

3 okt 2009 kl. 00:21

nu e du larvig svampstaff
visst har du hittat en del fina svampar, men du har vid flera tillfällen bevisar att du inte ens vet vad som kännetecknar en riska t.ex.först måste du skaffa dj en baskunskap. det är inte att bara titta på bilder och säga att det är den svampen som du hittat.
jag är inte ett spår avundsjuk på dej för dina fynd, visst
är en del fina men det skiter jag i , jag vill hitta mina egna fynd

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:30

Problemet jag har, är att jag kan inte ta två arter per år!
Problemet är att jag hittar alldeles för mkt.
av dom 410arter jag rapporterat, kan jag med garanti säga att jag lämnat minst det dubbla, av osäkerhet, jag har lagt ner tusentals timmar av studier i böcker och via internet.
Klurat ut lämpliga lokaler för dittan o dattan, har haft mkt.nytta av min historia som sportfiskare runt om i länet.
Sen har jag turen att ha ett jobb på natten, som gör att jag oftast är ledig eftermiddagarna.

Men nyssens tröttnade jag, letat svamp som inte finns(tryffel)
Sålde en av mina kameror i torsdags, behöll en:)

Så en kamera finns kvar, och intresset.

0

svampstaff

3 okt 2009 kl. 00:42

Nu är det så Klas att jag tror inte ens du på ett år lärt dig alla riskor, noppingar,hättor,spindlingar mm,mm
Jag har varit inriktad på att hitta alla tickor som saffran,kärn,tår,korall,jätte mm,mm och lyckats förutom grenticka då:(
Dom kan jag ganska bra nu efter 87oxtungor i år.
Annan svamp måste jag fråga om, eftersom det inte är svamp som är så intressant för mig helt enkelt, sen har ju min lilla hjärna en begränsning:)

0

Tävling?

Bengt Sandh

3 okt 2009 kl. 01:49

Svampstaff, du tycks tro att det hela handlar om att man ska tävla om vem som är bäst på svampar. När du är full skriver du en massa dynga och när du är nykter är du hur trevlig som helst.

Sedan tycks du tro att den som har den dyraste kameran är duktigast på att ta bilder men det spelar ingen roll hur myckt pengar du har lagt på kameran, det är människan bakom objektivet som skapar bilderna, inte tusenlapparna som kameran kostade.

0

Grethe F

3 okt 2009 kl. 17:18

Dom latinske namnen är viktiga om jag prater med en Engelsktalande person

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone