Är det någon svampkunnig som kan verifiera om detta är Föränderlig Tofsskivling? Svamparna ser ut som att det den svampen. Dock så är det väldigt blött ute så foten på svampen är väldigt mörkbrun med något ljusare “fjäll”. Ringen finns där, men är väldigt mörk. Doften är mild - tycker inte att det luktar mjöl (som gifthättingen tydligen gör). Smakat vill jag inte göra förrän jag vet vad det är för svamp. Tyvärr finns det inga svampexkursioner f.n. i Hässleholmsområdet så jag hoppas få svar här innan jag får kasta svampen.
Tack på förhand.
Jag tycker inte att den föränderliga tofsskivlingen har så starkt utpräglad doft som skulle kunna vara ett skiljetecken mot den i mitt tycke väldigt diffusa begreppet “mjöldoft”.
Men jag har inte haft möjlighet att jämföra då jag inte gjort några fynd av gifthätting.
Ang. K. mutabilis doft så tycker jag den på något sätt är söt och “kryddig”, men jag ger mig inte på att försöka beskriva den närmare… Det blir bara fel! =)
Jag har plockat föränderlig tofsskivling sedan barnsben, och det är först på senare år jag ens känt till gifthättingen! När jag nu de sista åren försökt hitta den för att jämföra har den ej stått att finna!
(Har för ett par år sedan (då jag sökte akut sjukvård för magsmärtor) tagit såväl lever som njurprover som inte visat på något onormalt…)
Jag har en tråd som heter
“Föränderlig tofs / Gifthätting”
Där kan man ju i alla fall läsa lite och se några bilder, jag har sett båda men hade slut på batteri i kameran så klart när jag hittade gifthättingen. Jag tyckte då att skillnaden var rätt stor men då hade jag oxå föränderlig i korgen att jämföra med. jag håller med de övriga att är man osäker så släng, det är absolut INTE värt risken att ta fel.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.