0 361 visningar

7 svar

I brist på svamp

"JAS" Helsingborg

2 okt 2009 kl. 23:47

Får man ägna sig åt något annat, gud vad rastlös jag blir.
Som väl är har det regnat och det lär komma mer i morgon så nu får man hoppas på att det blir lite mildare framöver för då kan det faktiskt bli lite mer svamp framöver åtminstone här nere i södern.

0

Robban O-Hamn

3 okt 2009 kl. 00:11

Det där såg inte dumt ut JAS.
Gick av nu vid 23.00, så nu är det ett par kalla som gäller.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 00:20

Mina kalla är slut:( ja det blev bara ett par och nu är det bingen som hägrar mycket att fixa med imorgon. Hur gick det med fisket vid Barsebäck? Till frukost imorgon blir det nybakta scones med nykokt apelsinmarmelad:) Och till middag blir det Golitamusseron med något tillbehör =)

0

Robban O-Hamn

3 okt 2009 kl. 00:27

Det började ju blåsa satan från Köpenhamn. Vi gjorde ett litet försök men det var svårt. Så det bidde ingen ting. Jo en Ålakråka flög in i min lina, då vatt det ett jävla liv en stund.

0

Kerstin, Lindome

3 okt 2009 kl. 08:34

Detta forum är fullt av vackra bilder som ger inspiration till vad man skall pyssla med på fritiden.
Jag tycker Du skall skriva en kokbok, eller rättare sagt en konserverings-kokbok,
(när svampsäsongen är över, naturligtvis).
Du har ju både kunnandet och ett lager av vackra bilder.
Så en fråga..
Hur gör Du med marmeladen?
Konserveringsmedel, typ Atamon?
Vattenkonserverar?
Eller hoppas på mängden socker?
Att döma av valet av burkar verkar det vara vattenkonservering?

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 08:53

Men oj vad flitig du är Jas, dessutom tilltalande för ögat att se på de vackra burkarna.
Jag plockde iaf. tranbär igår men de åkte bara ner i frysen som de var.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 09:40

Hej på er! När det gäller marmeladen så förlitar jag mig på sockret och så häller jag upp riktigt fullt i burkarna och riktigt varmt och när marmeladen/gelén svalnar så uppstår det ett vakum i burkarna. Marmeladen förvarar jag svalt, helst i kylskåpet. Jag undviker konserveringsmedel förutom socker och citronsyra. Mitt val av burkar beror på att de håller i åratal, inga lock som rostar mm. och så är det estetiskt tilltalande, eller hur? Man äter ju med ögonen oxå:) När det gäller att skriva en bok så har vår käre svampexpert skrivet en bra som jag använder mig mycket av.
” STORA BÄRBOKEN” av Inger Ingmanson & Pelle Holmberg. Visserligen några år på nacken men vad gör det.  Rabén & Sjögren (1986) ISBN 91 29 56976 5.
Sååååå är det jätteroligt att ni gillar mina bilder och trådar och när de inte handlar om svamp så är risken stor att man får hugg för det är ju dock ett svampforum.

0

Boman

3 okt 2009 kl. 09:48

Den där gelen på Fläderbär? Hur gör du den? De har ju inte mycket till pektin i sig.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone