Får man ägna sig åt något annat, gud vad rastlös jag blir.
Som väl är har det regnat och det lär komma mer i morgon så nu får man hoppas på att det blir lite mildare framöver för då kan det faktiskt bli lite mer svamp framöver åtminstone här nere i södern.
Mina kalla är slut:( ja det blev bara ett par och nu är det bingen som hägrar mycket att fixa med imorgon. Hur gick det med fisket vid Barsebäck? Till frukost imorgon blir det nybakta scones med nykokt apelsinmarmelad:) Och till middag blir det Golitamusseron med något tillbehör =)
Detta forum är fullt av vackra bilder som ger inspiration till vad man skall pyssla med på fritiden.
Jag tycker Du skall skriva en kokbok, eller rättare sagt en konserverings-kokbok,
(när svampsäsongen är över, naturligtvis).
Du har ju både kunnandet och ett lager av vackra bilder.
Så en fråga..
Hur gör Du med marmeladen?
Konserveringsmedel, typ Atamon?
Vattenkonserverar?
Eller hoppas på mängden socker?
Att döma av valet av burkar verkar det vara vattenkonservering?
Hej på er! När det gäller marmeladen så förlitar jag mig på sockret och så häller jag upp riktigt fullt i burkarna och riktigt varmt och när marmeladen/gelén svalnar så uppstår det ett vakum i burkarna. Marmeladen förvarar jag svalt, helst i kylskåpet. Jag undviker konserveringsmedel förutom socker och citronsyra. Mitt val av burkar beror på att de håller i åratal, inga lock som rostar mm. och så är det estetiskt tilltalande, eller hur? Man äter ju med ögonen oxå:) När det gäller att skriva en bok så har vår käre svampexpert skrivet en bra som jag använder mig mycket av.
” STORA BÄRBOKEN” av Inger Ingmanson & Pelle Holmberg. Visserligen några år på nacken men vad gör det. Rabén & Sjögren (1986) ISBN 91 29 56976 5.
Sååååå är det jätteroligt att ni gillar mina bilder och trådar och när de inte handlar om svamp så är risken stor att man får hugg för det är ju dock ett svampforum.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.