0 552 visningar

21 svar

Bergslagen vs. Skåne

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 06:56

Så var resan norrut upplevd och avklarad. Underbara trollska skogar, inpå husknuten förståss, lagom med sol, vind, sällskap, till och med lagom med älgflugor! Eller, nja, de kunde kanske varit LITE färre! Och naturligtvis, matsvampen fanns inte i lagom mängder, trattar, kantareller, bleka taggar, fårtickor växte absolut överallt! Nu lite frågor: Är detta streckmusseron? Bilden i min bok var inte så bra, så jag vågade inte äta den. God mild doft.

Suddiga musseroner.Nöjd skåning.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:06

Försökte mellan tratt-tuvorna hitta spännande arter. Är dessa spännande eller bara vanliga? :)

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:11

Ännu en som antingen är spännande eller helt vanlig.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:21

Och det jag egentligen åkte iväg för att hitta var ju rödgul trumpet, om nu någon missat det! ;)
Och jag hittade. En. Hahaha!

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:28

Så var Bergslagen avklarad. Vi åker absolut tillbaka nästa år, men tar några dagars ledigt för att få mer tid i skogen. Nu tillbaka i min fredagsskog, Vombs fure. Efter hett efterlängtat regn så börjar det hända saker! Och nu är dagarna inte lika varma, kanske svampen inte blir lika larvangripen? Hade glömt kameran, fick fota hemma….

Jag vet vad 3an är, men kan icke komma på!

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:35

Blek skäggriska? Skarp som attan!Och rabarbersvamp! Har jag nog inte sett förr, trodde den var mycket mindre!

0

anithau

3 okt 2009 kl. 07:39

Hej Helena!
3:an är klubbtrattskivling.
Många äter den och speciellt förr i tiden.
Men nu rekommenderas den inte som matsvamp - varför - vet ej.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:48

Sopparna har börjat poppa upp, äntligen! Trots att jag tydligen gick i annan svampplockares fotspår, (avskurna kj-fötter här och där) hittade jag smörsopp, brunsopp, sandsopp och örsopp. Lite rimspindling som faktiskt var oangripna, de eviga följeslagarna denna säsong, tegelkremla o kantarell. Och jag hittade rosenslemskivling, kände genast igen den! När jag kom hem såg jag att den är ovanlig och att man bör låta den stå.... skäms

ska inte plocka fler….

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 07:54

Javisstja! Tack för hjälpen Anitha, skönt att du finns när hjärnsläppet sätter in! ;)

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 08:02

Små brokkremlor på ettan?
Bild 2 o 3 kan jag inte komma på, hård och ganska tung kremla, extremt urnupna skivor, kanske den är så blek pga regnet? Tungspetsen var bedövad av skarpa kremlor o riskor, så jag vet inte om denna var mild.

0

NadaL, Umeå

3 okt 2009 kl. 08:05

Hej Helena!
I andra serieen har du
svarttaggsvamp,Phellodon niger och orange taggsvamp Hydnellum aurantiacom.
I serie 3. har du busksvamp, Thelephora palmata.

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 08:12

Grattis till din rödgula trumpet :)
Men du fick ju se och plocka mkt. annat gott / intressant.

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 08:12

1. Jodå Helena, JAG skulle äta den som streckmusseron – om den ser ut som på bilden. Är det månne ”röksling” du har till höger?

2. Korktaggsvamparna är normala år spännande och ganska ovanliga. I år finns de överallt. Otroooligt!
Vilken den första taggsvampen är vill inte JAG svära på, men den är en trattig Phellodon; de andra är som synes ’orange’.

3. Busksvampen blir nog allt vanligare – i takt med de ökande arealerna kulturgranskog.

4. En, men ett jellon!

Din rabarbersvamp är blek men skön – beror det på svampen eller fotografen/bilden?

Och grattis till allt!

0

Bergslagen vs. Skåne

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 08:18

Tack Nada! I ärlighetens namn så är tefatsstora kantareller och mattor av trattar mer spännande för mej än svamp som inte går att äta… ;) Så, är de 3 arterna spännande eller vanliga?
Lena M: Tack ska du ha! Ja skörden totalt blev enorm, och jag hittade ju trots allt det jag åkte dit för, hahaha! Den var god!

0

Bergslagen vs. Skåne Jan A

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 08:27

Ja det är rökslöjor! Länsade några stubbar i en yngre granskog vi körde förbi, det blev knaperstekta hattar framåt nattkröken! Attan också att jag inte var säker på streckmusseronen… det fanns hur mycket som helst!
Ja trumpeten var enorm, stekte en bit, gjorde soppa dagen efter, och resten ligger på tork! ;)
Vad gäller rabarbersvampen så plockade jag faktiskt den förra veckan, innan regnet kommit, och den var väldigt torr och blek. Ungefär som jag själv faktiskt! :)

0

Bergslagen vs. Skåne Jan A

Karl S

3 okt 2009 kl. 11:20

Är inte så säker på att det är streckmusseroner, men dom är plåtade ganska långt ifrån så det är svårt att se vad det är.

Din svarta taggis ser ut att vara just svart taggis (Phellodon niger).

Skäggriskan är npg den vanliga, inte blek.

0

Musseronen

Bo E

3 okt 2009 kl. 13:59

Kolla i databasen.

http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_portentosum

Som förväxlingssvamp anges en blek streckmusseron som väl liknar din bild med den gula nyansen på foten.
Den har ingen matsvamps-symbol, men det står inget om varför eller om det skulle vara farligt att äta den?

0

Bergslagen...

Bo E

3 okt 2009 kl. 14:03

...och grattis till alla fina fynd!
Imponerande hur fint du sorterar svampen på rensbordet!
Fina bilder.

Jag bor lite längre ned i Bergslagen, i Örebro “nere på slättlandet”, men visst känner man igen många av fynden även om vissa kanske är mer typiska barrskogsfynd i storskogsmiljöer. Var du i Kilsbergen?

0

Bergslagen... Bo E

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 14:59

Ehhh… jag hade näsan i mossan och inte i kartboken, hehehe! Stugan vi bodde i låg precis vid Usken, stället hette nåt med Öska-, men det fanns flera ställen som hette nåt med Usk och Ösk.
Och ja, jag vill ha en god mise en place innan jag börjar jobba! ;)

0

Bergslagen... Karl S

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 15:02

Kan inte urskilja någon zonering på riskorna, men de kanske “suddas ut” av regnet?

0

Bergslagen... Karl S

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 15:19

Så kul att din resa gav ett så positivt resultat. Visst är det kul med lite andra skogar än de skånska det blir liksom en annan upplevelse men jag vill inte byta på heltid:) Jag hör av mig angående svamptorken, skall försöka komma iväg till Vombs Fure och Dalby inom en snar framtid, vi har ju inte vinter här än, de verkar få snö nu idag i de trakterna du var i!

0

Musseronen

Karl S

3 okt 2009 kl. 18:08

Bo E: jag tycker inte heller svampguidens bild av streckmusseron är typisk, den har kraftigt violettstick om det är den arten. Hatten är normalt gråsvart.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone