Hej!
Först måste det bestämmas familj Sarcodon eller hydnellum jag tycker det ser ut som hydnellum!
Det lustiga Lena är att jag hittat samma sorten vid tall och tycker att det inte är den vanliga dropptaggsvampen det kommer lite vätska ur den,tycker heller inte att den smakar likadant!
Nu måste jag snart åka till skogen och hämta den gäckande taggsvampen,de har lovat massor med regn!
Jag ska hämta en “säker"dropptaggsvamp och jämföra!
Hej igen!
Nu har jag hämtat sarcodon taggsvamparna och de hade klarat sig bra från kyla och regn,nu är de på tork i pannrummet!
Dropptaggsvaampen var så blöt så den måste torka lite!
Regnet vräkte ner mot slutet,men en korg med trattisar blev det också!
Såg att kremlorna är på väg att komma en andra omgång,trots att det är så kallt!
Här kommer en länk där jag förklarade lite om taggsvamparna Sarcodon och hydnellum m.fl.
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=155599&fnr=1&sok=Gunhild&Start=0&Offset=50&5
du har 4 st större släkten av taggsvampar
2 är vitsporiga 2 är brunsporiga.
man lägger en svampgatt på vitt och färgat papper ,låter dem ligga ett tag sedan ser man sporfärgen
de vitsporiga är Phellodon som är ganska små svampar och de är sega, ofta luktar de kryddigt
större arter som är “köttiga” är släktet Bankera
brunsporiga är, Hydnellum som är sega svampar,som gärna omsluter gräs och pinnar när de växer
och sarcodon som är köttiga arter
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.