0 601 visningar

18 svar

Taggsvamp

Lena M

3 okt 2009 kl. 08:09

i gammal mossig barrskog men jag vet inte vilken. Känner ingen doft, har inte smakat på den och tycker den liknar koppar- eller skrovlig taggsvamp men har alltså ingen aning. Några förslag, ni som kan lite mera .

taggsvamp

0

Skogsfrun i Obbola

3 okt 2009 kl. 08:12

Koppartaggsvamp kan jag inte, men skrovlig taggsvamp tycker jag inte att det liknar.

Inga röda droppar nånstans?

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 08:15

Nej inga droppar men om jag kramar den så kommer ljust orange vätska ur den ? Är det kanske dropptaggsvamp ?

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 08:17

Lena, jag tycker den ser blåfotad ut! Kolla!

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 08:26

Jag har nyss tittat på den och tycker att foten ser svart ut, men den har legat i jackfickan ett par dagar .

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 08:30

Är det verkligen bästa stället att förvara svamp på? ;)

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 09:06

Tja, jag har ju bara bilden att titta på... Har också svamp lite ‘varstans’ - men inte överallt!

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2009 kl. 11:52

Hej!
Först måste det bestämmas familj Sarcodon eller hydnellum jag tycker det ser ut som hydnellum!

Det lustiga Lena är att jag hittat samma sorten vid tall och tycker att det inte är den vanliga dropptaggsvampen det kommer lite vätska ur den,tycker heller inte att den smakar likadant!
Nu måste jag snart åka till skogen och hämta den gäckande taggsvampen,de har lovat massor med regn!
Jag ska hämta en “säker"dropptaggsvamp och jämföra!

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 16:56

Ja inte vet jag hur man skiljer familjerna åt, kan du tala om Elisabeth ?
Den här taggsvampen fanns också, betydligt kraftigare och mkt. träig när man delade den och den hade gråbruna taggar ?

0

Elisabeth Jansson

3 okt 2009 kl. 18:29

Hej igen!
Nu har jag hämtat sarcodon taggsvamparna och de hade klarat sig bra från kyla och regn,nu är de på tork i pannrummet!
Dropptaggsvaampen var så blöt så den måste torka lite!
Regnet vräkte ner mot slutet,men en korg med trattisar blev det också!
Såg att kremlorna är på väg att komma en andra omgång,trots att det är så kallt!

Här kommer en länk där jag förklarade lite om taggsvamparna Sarcodon och hydnellum m.fl.

http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=155599&fnr=1&sok=Gunhild&Start=0&Offset=50&5

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 19:48

Tack för länken : Och ser att bilderna på den andra taggsvampen jag frågade om inte är infogade, den som var mkt. träaktig, tillhör
hydnellum om jag förstått det rätt.

Taggsvamp

0

förklaring

klas jaederfeldt

3 okt 2009 kl. 19:57

du har 4 st större släkten av taggsvampar
2 är vitsporiga 2 är brunsporiga.

man lägger en svampgatt på vitt och färgat papper ,låter dem ligga ett tag sedan ser man sporfärgen

de vitsporiga är Phellodon som är ganska små svampar och de är sega, ofta luktar de kryddigt

större arter som är “köttiga”  är släktet Bankera

brunsporiga är, Hydnellum som är sega svampar,som gärna omsluter gräs och pinnar när de växer

och sarcodon som är köttiga arter

0

förklaring

Lena M

3 okt 2009 kl. 20:27

Tack Klas, då spar jag detta så kanske så småningom att…...

0

Hans v E

4 okt 2009 kl. 10:29

Jag tycker den ser raggluden ut på översidan och tror därmed att det är raggtaggsvamp - Hydnellum mirabile. Ännu roligare vore det om det är sammetstaggsvamp - Sarcodon martioflavus, men det är det inte.

0

Elisabeth Jansson

4 okt 2009 kl. 11:02

Raggtaggsvampen har gul-brun färg!
Svampen på bilden är röd-brun!
Det är en dropptaggsvamp

0

Bilder!

Elisabeth Jansson

4 okt 2009 kl. 16:48

Här kommer bilder på raggtaggsvamp och sammetstaggsvamp!

Taggsvampar

0

Bilder!

Elisabeth Jansson

4 okt 2009 kl. 16:54

Bilden visar ett ungt ex av sammetsluden taggsvamp,det har jag lärt mig i år hur den ser ut som ung!
Här kommer bilder som äldre!
Den är ovanligt mycket zonerad.

Sammetstaggsvamp

0

Bilder!

Lena M

4 okt 2009 kl. 18:14

Ja inte var de dem jag såg iaf. :)
Ser betydligt tunnare ut och dina har en ljus kant längst ut.

På onsdag kanske man kan leta svamp igen efter regnet, det skall ju bli något varmare, +10.

0

Lena M

B o S

5 okt 2009 kl. 07:26

Ring mig på mobilen under dagen om du vill har ärtröksvamp. Är i Sundsvall via Söderhamn och kan ta svängen över Hofors. Kram

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone