0 503 visningar

13 svar

Barra en snart aktuell ordfråga

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 10:59

Det heter att julgranen ’barrar’. Vad ska man säga om lövträden så här års? Bladar de? Eller lövar? (Jag vet - men varför då bara ”barra”?
Här är i går kväll vår snart avlövade lilla grupp av Juglans mandshurica, manchurisk valnöt (bra färgväxt, förresten), medan lönnen bakom fortfarande är ’lövfull/bladig’.
Efter - 4.9 i morse duger snart/tyvärr bara mlm ren barrskog för marksvampsökeri. Ska prova idag…

0

Karin Hedén

3 okt 2009 kl. 12:06

Hösten är lika vacker som uttrycket “träden fäller sina löv”. “Bladar” gör man i en tidning och “lövar” gör man till fest. Men man kan nog säga att “granen fäller sina barr” också. Så vem vet, snart kanske språket utvecklats (?) så att träden både bladar och lövar…

0

Draken

3 okt 2009 kl. 14:48

Hej hopp i Stockholm säger vi ibland bladar om vi går och visst är det vackert när löven fäller sina blad.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 15:06

Fäller gör pälsdjur och dåligt färgade textilier inte träd och inte ruggar de heller, kanske tappar de löven och då blir det “lövtapp”. Idag har jag faktiskt lärt mig något nytt och inte trodde jag att jag skulle göra det när det gäller vinterhärdiga träd i Sverige, i min enfald så trodde jag att det bara fanns en art Valnötsträd här i vårt klimat alltså den äkta valnöten Juglans regia L. Tack för det Jan:)

0

Draken

3 okt 2009 kl. 15:19

Det kanske går att fälla ett träd?
En kommentar som fälldes?
Fälla en drake kansker?

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 15:33

Drakar nedläggs på olika sätt/(S:t Göran var bra på ett)/läggs ner (ST m.fl.)
Och JAS, jag återkommer om några timmar med mera valnötigt, måste först tillvarata några köksbord med tre olika, kantarelloida svampar. Oj vad det slog till i den nästan rena, fuktiga granskogen!

0

Bo Reyer

3 okt 2009 kl. 16:09

Hej Jan. Nu är det barra så att barrträden avbarras och lövträden avlövas. Enkelt och konsekvent, eller hur?

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 16:59

Ja nu går det fort, jag bävar tills alla löven faller på den stora kastanjen på gården.
Det har börjat att blåsa och regna så det är väl inte mkt. mer att vänta sig nu.

0

Aj löv jo bekås jo anderständ mi

zingo

3 okt 2009 kl. 20:21

Snälla.. barra ni lövar att göra som jag ber er så ska jag inte bladdra mer om barr o löv….
Ring till skogvaktare Grahn och hör vad han tycker, hans telefonnummer är:
trä, trä, fura, fura, en

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 20:33

drar på smilbanden

0

Skogs Mulle

3 okt 2009 kl. 20:51

:D

0

Inte barra valnötter, JAS

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 23:01

JAS, du är – hoppas du förlåter mig – ännu ”enfaldigare”!
Juglans mandschurica (min art) är härdig åtminstone en bit upp i Norrbottens kustland, J. cinerea, grå valnöt åtminstone upp till Härnösand, J. nigra (amerikansk) finns här och där – och J. regia upp till Mälardalen och en bit till.  Däremot blir den senares nötproduktionen ’inte bra’. Och så finns ytterligare några arter.

Jag skrev sommaren 08 i Elisabeths tråd ”Träd Gotland” en del om mina valnötters historia och visade bilder. http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=96681&fnr=1&sok=elisabeth&Start=50&Offset=50&15
Nu har jag kanske 250 självsådda plantor (och en massa av årets nötter). Funderar på att sälja på Tradera!

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/juglanda/jugla/welcome.html
uppger olyckligtvis att bara J. regia finns förvildad i Sverige.

(Tyvärr nappade ingen på det riktiga betet i min tråd, den här, men vad ska man begära? Däremot trodde några att jag är både dum och totalt okunnig – hur nu någon kan tro det?;))

0

Inte barra valnötter, Jan A

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 23:53

Jag tror inte det finns någon som besöker vårt forum, som tycker att du är dum och okunnig. Och det tror inte du heller, eller?

0

Inte barra valnötter, Jan A

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 00:54

Hej Jan! Kul läsning och berikande, och så får man inse att ibland är kunskapshålen mycket djupa:) men är man bara på alerten och med på rätt forum så ökar kunskapen hela tiden. Jag håller med Helena, vem tusan har påstått att du är dum och okunnig, måste var en mycket enfaldig person i så fall. Jag tycker du mest kan jämföras med ett ymnighetshorn av aldrig sinande kunskap, det bär med stor glädje och nyfiken het man läser dina trådar och inlägg. Visst kan du verka vresig på tonen ibland men vem är inte det och ofta så är det väl motiverat. Ha det så bra nu och hoppas ni slipper snön i natt, den kommer väl som vanligt i Tierpstrakten och dit har du väl inte så långt?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone