0 584 visningar

14 svar

Ett av dagens fynd...

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 16:01

... är väl föränderlig tofsskivling? Ekstubbe, seg som fasen i foten, underbar doft, plus alla andra kännetecken…. Varför ska det vara så svårt att lära sej?

Jag VILL kunna den! >:(

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 16:46

En sopp som växte ihop med sandsopp, tallskog med inslag av ungek och björk. Riktigt knallgula rör, hudfärgad lite fjällig hatt, slät fot. Lite slemmig av regnet. Luktar ev lite syrligt. Vad är det för en?

0

Lena M

3 okt 2009 kl. 17:04

Stubbsvampar kan vara knepiga, den enda jag är 100 på är rökslöjskivlingen så jag överlåter den frågan till andra.
Soppen kan kanske vara örsopp ?

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 17:10

Ja rökslöjingen är den lättaste tycker jag också... Jag tycker inte att det stämmer med örsopp, den är mer smutsgul, och har (väl) en extremt svampig konsistens. Denna är inte lika fast o tung som sandsopp, men är ändå relativt hård även som utslagen. Hmmmm…. Tack ändå! Och vem vet, det kanske visst är örsopp?!!

0

Grethe F

3 okt 2009 kl. 17:27

Har trattkantarellerna börjat att dyka up nere vid Vompsjön Helena är det inte svårt at hitta svamp där i övrigt det är aldeles för långt för min del men där är vackert var där för 6/7 år sen

0

Ett av dagens fynd...Grethe

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 17:47

Menar du att du hittat trattar i Vombskogen??? Det har jag aldrig gjort! Iofs åker jag alltid till samma ställe, och har eg aldrig kopplat på trattögonen där heller… Var runt Vomb har du varit? Om du vill berätta vill säja ;) !
Ja det är vacker tallskog, perfekt fredagstur efter jobbet. 25 minuter och jag är där!

0

Karl S

3 okt 2009 kl. 17:51

Jag tror nog att det är örsopp du hittat.  Slemsopp, Suillus flavidus är mindre och sladdrigare och håller till i sumpmarker. Örsopp som blivit utsatt för torka+frost+ny fukt blir då lätt lite orange till rödfärgad.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 17:57

Jag plockade örsopp igår, 1 mil från detta stället, och de är inte lika! Mina örsoppar går i princip att krama ihop utan att gå sönder, som en tvättsvamp, och dessa är riktigt fasta även som fullt utslagna. Jag köper det inte riktigt, men får kanske ge mej trots allt…. ;)

0

Grethe F

3 okt 2009 kl. 18:30

Nej jag har ändast hittat kantarell och det var nära en hästbana kan det stemma det är länge sen, jag fick det intryck att där går myckett folk du kan säkert hitta blomkåls svamp där. Hur långt oppe i Sverige var du och är det inte sköj att se Tratt och kantarell i sån mängd det har jag alldrig uplevt

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 19:26

Det finns fullt av travspår i Vombskogen, och just där jag brukar gå är ett av dom. Jag har dansat runt tallarna varje gång jag är där, men ännu ingen blomkålssvamp… Jag åkte 55 mil, mellan Nora och Lindesberg, om det är Närke eller Västmanland är jag faktiskt inte helt säker på, men det var skithäftigt! Hittade kantareller som var stora som tefat, allvar, och måste ha vägt över ett hekto styck! Och i “grytorna” i skogen trängdes trattarna så man knappt kunde sättta ner fötterna…. Enda smolket i bägaren var att jag inte hade semester på måndan, hahaha!

0

klas jaederfeldt

3 okt 2009 kl. 19:49

ett av örsoppens kännetecken är att, om du med en lupp tittar ner i ett rör, så ser du att röret delar sig i flera rör en bit ned

0

Grethe F

3 okt 2009 kl. 20:00

Jag hade blivit tokig av glädje ,hade du möjlighet att ta med hem en massa

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 20:07

Jajamensan, stor Saab herrgårdsvagn, jag hade 6 blå plastbackar proppade med svamp! Och Grethe, jag blev tokig…. Feber och frossa! Hahaha! Har bara varit med om nåt liknande en enda gång i hela mitt liv, och det var när jag hittade mitt svarta trumpetställe!

0

Grethe F

3 okt 2009 kl. 21:22

Så roligt för dig då har du svamp för vintern ,nu regnar det så kanske vi får trattkantareller senere

0

Tony S

4 okt 2009 kl. 01:21

Jag tycker de ser ut att vara ganska typiska örsoppar.
Föränderlig tofsskivling tror jag också på i den första serien. Men var försiktig med dem, lita inte helt på våra gissningar här på forumet. Det är trots allt bara bilder vi försöker tolka.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone