0 751 visningar

16 svar

Vilken svamp!!?

Thomas

3 okt 2009 kl. 16:15

Hittade denna jätteskivling vid en stubbe i dag kan någon hjälpa mig med vad det är för sort? hateen är 33cm i diameter och är fast och blöder ej.
Jag bor i stockholm.

0

gunhild i Kåddis

3 okt 2009 kl. 16:18

Gissning prickmusseron.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 16:31

Hatthuden påminner lite om Gunhilds förslag, men annars liknar den inte de prickmusseroner jag möter. Men kanske torka har gjort att den avviker i utseendet?

0

Thomas

3 okt 2009 kl. 16:32

Ja möjligen kan det stämma, det var en tallstubbe och det fanns en mindre svamp vid stubben bredvid. det finns inga röda prickar men skivorna är gula och tunna. 5-15 cm står det men kan bli större.. Kanske rätt Tack för tipset.

0

greger

3 okt 2009 kl. 16:43

hej
fick denna artad som prickmusseon
på svampträff. det skulle vara
prickmusseron. växer på stubbar och liknande. jämför vad ni tycker
båda är ju lite purpuröda
mvh greger

prickmusse?

0

Thomas

3 okt 2009 kl. 16:47

Torka har den inte varit utsatt för. Jag sprang ut och tog en bild på den mindre svampen och den har samma färg och utseende som jätten.

0

Thomas

3 okt 2009 kl. 16:51

Hej Greger
Är det Prickmusseron på dina bilder så är det inte samma som jag har hittat skivorna ser helt annorlunda ut.

0

greger

3 okt 2009 kl. 16:57

hej thomas
hittade denna igår trodde det var en utvuxen prickmusse tills jag såg din bild ganska likt va!
mvh greger

samma?

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 17:17

Jag blir lite konfunderad! Jag ser ofta prickmusseroner på barrstubbar. De är oftast lysande i purpurrött och skivorna är vackert varmgula, som apelsinjuice med grädde i! Jag ser inte färgprakten i era svampar, men det kanske beror på hur och var de växer då?

0

gunhild i Kåddis

3 okt 2009 kl. 17:26

Kolla om det stämmer bättre med stubbmusseron.

0

Karl S

3 okt 2009 kl. 18:01

Växte Thomas svamp _på_ stubben eller bredvid? Det lilla exemplaret verkar inte ha samma hattyta. Samma fråga till Greger.

Ingen av era svampar har gula lameller enligt min bildskärm, utan vita. Tricholompsis har alltid gula lameller, medan hatten kan se ut ungefär hursomhelst.

Foten (och kanske lamellerna) hos Thomas svamp ser ut precis som den hos mandelriska, men hatten stämmer inte.

0

Vilken svamp!!? inlägg 1+2

greger

3 okt 2009 kl. 18:23

hej alla
vad beträffar 1:a inlägget med bilder så har den gula skivor(som bli brunaktiga) gult
kött ej fjäll. på el i anslutning till stubbar.
inlägg 2 liknar thomas mindre ex mycket. växte på stig. bruna prickar (fjäll) på hatten (saffransgul)skivorna ljusare gula än inlägg 1.
mvh greger

0

Thomas

3 okt 2009 kl. 18:42

Hej alla
Min svamp har ljust blekgula( samma som mandelflarn) skivor och båda exemplaren växte bredvid stubbarna inte på. Jag måste tillägga att fotens diameter är 6cm! Hatten är ljusbrun men det är inga fjäll snarare sprickor som torkad lera, själva sprickorna är gula. Smakade på den och den var smaklös.

0

Karl S

3 okt 2009 kl. 22:35

Din svamp påminner också om Melanoleuca subbrevipes som kan bli enorm, fast 6 cm fotdiam. verkar i överkant. Den kännetecknas just av att foten är relativt kort. Jag tror jag bara har sett den en gång, den är mycket sällsynt, och den hade ljusare, mattare hattfärg än din.

Det är ändå en hypotes som du kan jobba vidare med.  Rekommenderar att du sparar i vilket fall som helst materialet och torkar in det. Obs! ta inte med den lilla i så fall.

0

klas jaederfeldt

3 okt 2009 kl. 22:56

alla svampar kan bli jättestora med rätt näring och massor av vatten, inte otroligt att det är prickmusseron

0

Hans v E

4 okt 2009 kl. 10:08

Alla bilder som visats i denna tråd är prickmusseron. Utan tvekan.

0

Thomas

4 okt 2009 kl. 13:46

Stort tack till alla på forumet som hjälp mig att reda ut vilken jättesvamp jag hittade!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone