Växte Thomas svamp _på_ stubben eller bredvid? Det lilla exemplaret verkar inte ha samma hattyta. Samma fråga till Greger.
Ingen av era svampar har gula lameller enligt min bildskärm, utan vita. Tricholompsis har alltid gula lameller, medan hatten kan se ut ungefär hursomhelst.
Foten (och kanske lamellerna) hos Thomas svamp ser ut precis som den hos mandelriska, men hatten stämmer inte.
hej alla
vad beträffar 1:a inlägget med bilder så har den gula skivor(som bli brunaktiga) gult
kött ej fjäll. på el i anslutning till stubbar.
inlägg 2 liknar thomas mindre ex mycket. växte på stig. bruna prickar (fjäll) på hatten (saffransgul)skivorna ljusare gula än inlägg 1.
mvh greger
Hej alla
Min svamp har ljust blekgula( samma som mandelflarn) skivor och båda exemplaren växte bredvid stubbarna inte på. Jag måste tillägga att fotens diameter är 6cm! Hatten är ljusbrun men det är inga fjäll snarare sprickor som torkad lera, själva sprickorna är gula. Smakade på den och den var smaklös.
Din svamp påminner också om Melanoleuca subbrevipes som kan bli enorm, fast 6 cm fotdiam. verkar i överkant. Den kännetecknas just av att foten är relativt kort. Jag tror jag bara har sett den en gång, den är mycket sällsynt, och den hade ljusare, mattare hattfärg än din.
Det är ändå en hypotes som du kan jobba vidare med. Rekommenderar att du sparar i vilket fall som helst materialet och torkar in det. Obs! ta inte med den lilla i så fall.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.