Jag tänker köra imorgon ända från Malmö till var???Hoppas få tips från Er så vi inte åker för jäves. Det har varit dåligt med raporter om trattisar i Skåne och jag är så sugen på att plocka så det gör ont i kroppen:-). Det enda stället jag känner ligger vid Rävninge. Vet ni om hur är läget där eller har Ni andra tips lite närmare.? Söderåsen, kanske? Vombs Fure har jag inte sett några trattisar. och ingen Kalle har jag hittat i år.
Det är några timmar kvar så jag är oändligt tacksam för tips.
Jag önska att jag kunde hjälpa dej Dorota… Förra helgen var jag i Bergslagen och plockade mängder av trattar, men 55 mil är väl i längsta laget? ;) Det jag kan komma på är isf uppåt nordöstra Skåne, stora granskogar, och inte så förbaskat mycket folk hela tiden! Har varit på Söderåsen i omgångar, men innan regnet var det bedrövligt torrt, kanske bättre nu? Skogarna runt Knutstorp ring verkade lovande, hittade små intorkade trattar för några veckor sen. Jag har äntligen fått lindring för min värk, vet precis hur det känns! Lycka till, och redovisa gärna!
Hej Helena. Kul att Du svarade. Jag hade läst ditt inlägg om Bergslagen och önskar jag hade flyplan. Jag tänkte just fråga dig om jag kan kontakta dig och följa med på svamptur. Jag hittar dåligt i Vombs fure och några smörsopp har jag inte sett på längre. Imorgon blir jag glad om jag hittar något övrehuvudtaget. I för sig kvittar det var vi åker, bara det blir svamp. Jag har ingen bil och det är alltid mycket bekymmer att hitta likasinnade. Hur var vädret idag? Har det regnat mycket?? Jag känner till några ställe vid Hörby och på Söderåsen också men som sagt vet ej om det har växt något. Om du har vill så kan vi ringa till varandra.
Hoppas du ser detta innan du ger dej av Dorota! Jag var ute en sväng idag, inte i Vomb, och jag plockade min stora korg överfull på 2 timmar…. Brunsopp, sandsopp, smörsopp, strävsopp, lite kj, ja korgen vägde över 12 kilo, men så var svampen vattenstinn av regnet… Om det är så att regnet har fallit i hela Skåne så tror jag att det börjar sjuda i skogen! Det stället där jag var idag är vanligtvis fullt av folk, men uppenbarligen har det bara varit ickeplockare senaste veckan, för det fanns i överflöd! Jag åker till Vomb varje fredag eftermiddag, har du möjlighet att ta dej till Lund så ordnar sej resten! Tänkte fixa date med JAS också, vi har lite business på gång! Har du nån mailadress jag kan nå dej på?
hej Helena
Här är mitt email
dorgru@gmail.com
Får man fråga var du var idag.?
Smörsopp väger nog 100 kilo idga.
jag följer gärna med
Jag har svårt att bestäma riktning imorgon. Rävninge tar 1,5 timme . Vad tror du om söderåsen men jag vet inte om det har kommit något.
jag följer gärna med på fredag. I för sig jobbar jag men kanske kan ta ledigt några timmar. Hur dags brukar du åka. Jag kommer gärna till Lund
Du har mail fresten… :) Jag trodde inte regnet över Veberödstrakten skulle göra sån nytta, men hej vilken nytta det gjort!! Så, om det kommit samma skurar, ja ösregn typ, på Söderåsen, så borde väl utvecklingen var ungefär densamma? Har inte kört mot Söderåsen, eller Linderödsåsen för den delen, på 2 veckor, då var det knastertorrt och helt tomt på svamp. Det var det även på det stället jag besökte idag ( alltså för 2 veckor sen), och nu svämmade det över med svamp!
Ursäkta mina geografikunskapr ligger nog under noo. Var ligger Storskogen? och det måste vara nog ett strort skog
Nästa söndag skall jag på en rundvandring vandring som jag ordnar. Det blir nog söderåsen men sällskapet vill vandra och int plocka svamp. Jag tänker dock hålla ögonen öppna och ta en stickare här och där, om jag hinner.
Kommer då med rapporten.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.