0 654 visningar

9 svar

Rikkärr

Peter Öberg

3 okt 2009 kl. 21:56

Jag undrar om det är någon som vet
var i främst Eskilstunatrakten
och närliggade kommuner man kan
hitta gott om sk. rikkärr?
En naturtyp där rödgul trumpetsvamp trivs?
Verkar finnas gott om dem i år,
men har tyvärr inte hittat en enda själv.

0

anithau

3 okt 2009 kl. 22:14

Gå in på Google:
Skriv Rikkärr-Eskilstuna och sök.

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 22:44

Vad är ett rikkärr?

0

klas jaederfeldt

3 okt 2009 kl. 22:48

det behöver inte vara rikkärr för att det skall finnar rödgul trumpet, går bra med vilket kärr som helst, behöver inte vara kärr heller utan bara fuktigare mark än normalt

0

Jan A, Uppsala

3 okt 2009 kl. 23:07

Svenska naturtyper i det europiska nätverket
Natura 2000

7230 Rikkärr

Definition: Öppna eller skogklädda kärr i betydelsen minerotrofa myrar med ständig tillförsel
av mineralrikt vatten från omgivningen. pH-värdet är högre än i andra myrtyper, vanligen 6
eller högre. Vegetationen domineras av olika stråväxter och örter. Bottenskiktet byggs upp av
s.k. brunmossor eller i vissa fall vitmossor. Många rikkärr, särskilt i södra Sverige har hävdats
genom ängsbruk och betesdrift, vilket påverkat vegetationens sammansättning. Många rikkärr
som idag inte betas växer därför igen till sumpskog.
Karaktärsarter: Axag, gräsull, ängsstarr, näbbstarr, trubbtåg, tagelsäv, björnbrodd,
ängsnycklar, sumpnycklar, brudsporre, blodnycklar, gulyxne, kärrknipprot, majviva,
guldspärrmossa, korvskorpionmossa, späd skorpionmossa, gyllenmossa, purpurvitmossa och
lockvitmossa

0

Helena i Lund

3 okt 2009 kl. 23:22

Vad du kan Jan!Så sunkig betesmark ungefär… full med orkideer…. låter som Fyledalen banne mej! Men verkligen, korvskorpionmossa? Finns det faktiskt nåt som heter så?

0

anithau

3 okt 2009 kl. 23:25

Tack Jan!
Du är som alltid en riktigt pärla.

0

"JAS" Helsingborg

3 okt 2009 kl. 23:47

Jodå Helena, och med det ruskiga namnet, Scorpidium scorpioides =0

0

guza

4 okt 2009 kl. 07:57

Eftersom jag är på mitt generösa humör idag och ändå har plockat så det räcker ska jag berätta var de finns!! Åk till Stampmossen!!!http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/amnen/Naturvard/Naturreservat/strangnas/stampmossen/
Finns miljontals där i år å jag orkar inte plocka alla!!!

0

guza

4 okt 2009 kl. 08:03

fast oj- när jag läste sidan jag länkade till ser jag att det är förbjudet att plocka svamp där- får väl använda mina andra ställen framöver!!Men du kan ju åka dit i alla fall å åtminstone titta på dem!!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone