Jag undrar om det är någon som vet
var i främst Eskilstunatrakten
och närliggade kommuner man kan
hitta gott om sk. rikkärr?
En naturtyp där rödgul trumpetsvamp trivs?
Verkar finnas gott om dem i år,
men har tyvärr inte hittat en enda själv.
Svenska naturtyper i det europiska nätverket
Natura 2000
7230 Rikkärr
Definition: Öppna eller skogklädda kärr i betydelsen minerotrofa myrar med ständig tillförsel
av mineralrikt vatten från omgivningen. pH-värdet är högre än i andra myrtyper, vanligen 6
eller högre. Vegetationen domineras av olika stråväxter och örter. Bottenskiktet byggs upp av
s.k. brunmossor eller i vissa fall vitmossor. Många rikkärr, särskilt i södra Sverige har hävdats
genom ängsbruk och betesdrift, vilket påverkat vegetationens sammansättning. Många rikkärr
som idag inte betas växer därför igen till sumpskog.
Karaktärsarter: Axag, gräsull, ängsstarr, näbbstarr, trubbtåg, tagelsäv, björnbrodd,
ängsnycklar, sumpnycklar, brudsporre, blodnycklar, gulyxne, kärrknipprot, majviva,
guldspärrmossa, korvskorpionmossa, späd skorpionmossa, gyllenmossa, purpurvitmossa och
lockvitmossa
Eftersom jag är på mitt generösa humör idag och ändå har plockat så det räcker ska jag berätta var de finns!! Åk till Stampmossen!!!http://www.lansstyrelsen.se/sodermanland/amnen/Naturvard/Naturreservat/strangnas/stampmossen/
Finns miljontals där i år å jag orkar inte plocka alla!!!
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.