0 645 visningar

9 svar

Nattfrost?

Nyböjrare

4 okt 2009 kl. 09:29

Vad kan man tänka sig finns där ute i skogen? Är det liksom kört direkt vid första frosten eller?

Svampkursen jag anmälde mig till i höstas hade för få anmälda.. så jag springer runt med min svampbok.

0

gunhild i Kåddis

4 okt 2009 kl. 09:45

Nej det är inte kört med några frostnätter. Jag var ute i går och hittade både kantareller och trattkantareller i gott skick. Kantarellerna åt vi tillsammans med älgköttbiffar till middag. Om det blir varmare igen fortsätter trattisarna att växa fram tills snön sätter stopp. jag har något år plockat trattkantareller i december här i närheten av Umeå.

0

Lena M

4 okt 2009 kl. 09:57

Håller med Gunhild, båda dessa arter finns att hitta fast vi har haft flera frostnätter, liksom blek taggsvamp och rödgul trumpet. Det är i Gästrikland men beror lite på var i landet du bor förståss.
Frostvaxingen kommer också men är väl ingen nybörjarsvamp.

0

Nattfrost? * med fl.

Tack på förhand!

4 okt 2009 kl. 11:37

Hur gör man med svamp som man hittar efter frostnätter?
kan den torkas ,och vilka i så fall?

0

Nattfrost? * med fl.

Tanja i Gagnef

4 okt 2009 kl. 12:48

Jag plockade frysta trattisar för nån höst sen. Jag la ut dem på tidningar tills de tinat, sen rensade jag dem som vanligt och torkade dem också som jag brukar och det funkade hur bra som helst!

0

Nattfrost? * med fl.

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 16:07

Så olika det kan bli! jag har vid flera tillfällen plockat frusna trattisar och de som jag har tinat upp var bara att slänga, blev svarta och luktade apa. Däremot de som jag frös ner i fruset skick och tillagade i fruset skick funkade jättebra och då så klart tillaga den frusna svampen direkt vid hemkomsten funkar oxå. Men som sagt att tina den och sedan torka den funkade inte för mig?? Var bor du “Nybörjare”? Det finns ju svamp som bara växer efter första frostnätterna, Frostvaxing t.ex. och så har vi ju Ostronmussling och Vinternagelskivling som inte frosten biter på. Här i Skåne brukar det inte vara någon fara med några frostnätter, jag brukar plocka svamp i stort sätt hela året det är bara torrkan som sätter stopp för det.

0

Erik Ekholm

4 okt 2009 kl. 17:33

Förutom ovan nämnda - streckmusseron, riddarmusseron, blåmusseron, vaxskivlingar, pudrad trattskivling.

0

Lena M

4 okt 2009 kl. 17:54

Men Erik E , svamparna du nämner är väl knappast något för nyböjare att söka, eller. :)

0

Nattfrost? * med fl.

Tack på förhand!

4 okt 2009 kl. 17:56

Tack för alla svar!
Jag plockar Norrbotten. Just nu finns rödgula och trattkantareller kvar att finna.
Eftersom det fanns olika åsikter får jag testa mig fram på metoderna.

0

Nattfrost? * med fl.

Nybörjare

4 okt 2009 kl. 21:30

Nybörjaren bor i Luleå och har hitills bara vågat plocka soppar, några taggsvampar och fårticka.

Längtar tills jag får möjlighet att gå på kurs

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone