Nej det är inte kört med några frostnätter. Jag var ute i går och hittade både kantareller och trattkantareller i gott skick. Kantarellerna åt vi tillsammans med älgköttbiffar till middag. Om det blir varmare igen fortsätter trattisarna att växa fram tills snön sätter stopp. jag har något år plockat trattkantareller i december här i närheten av Umeå.
Så olika det kan bli! jag har vid flera tillfällen plockat frusna trattisar och de som jag har tinat upp var bara att slänga, blev svarta och luktade apa. Däremot de som jag frös ner i fruset skick och tillagade i fruset skick funkade jättebra och då så klart tillaga den frusna svampen direkt vid hemkomsten funkar oxå. Men som sagt att tina den och sedan torka den funkade inte för mig?? Var bor du “Nybörjare”? Det finns ju svamp som bara växer efter första frostnätterna, Frostvaxing t.ex. och så har vi ju Ostronmussling och Vinternagelskivling som inte frosten biter på. Här i Skåne brukar det inte vara någon fara med några frostnätter, jag brukar plocka svamp i stort sätt hela året det är bara torrkan som sätter stopp för det.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.