0 628 visningar

14 svar

Vilken ticka?

gunhild i Kåddis

4 okt 2009 kl. 11:03

Den här växte i ung tallskog tätt intill marken i mossan. Den var väldigt blöt hade dragit åt sig mycket av nattens regn, kunde kramas ur, men vilken är det.

artbestämning ticka tack

0

"JAS" Helsingborg

4 okt 2009 kl. 16:27

Kan det vara en blöt och tråkig Grovticka, vild gissning från mig:)

0

klas jaederfeldt

4 okt 2009 kl. 20:21

svampen verkar ha fått gula fläckar dår du tagit i den, så min gissning får bli Oligoporus fragilis

0

gunhild i Kåddis

5 okt 2009 kl. 09:54

Tack för era svar.Vid närmare studier stämmer det bäst på Klas förslag blödticka. Jag har inte lagt märke till den tidigare, växtsättet påminner ju om taggsvamparna jag brukar se på heden, så jag har aldrig kollat under. Skulle också gärna hitta grovtickan.

0

Vacker ticka!

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 00:45

Hej
Vilken vacker ticka du hittat inget som jag tidigare sett!
Kanske som resuoinat på en stock för längesedan!
Om du ska hitta grovticka så ska du leta vid roten på gamla tallar den återkommer gärna på samma platsen.
Eller som vid grannens stubbe som nästan är borta där fanns det ett lärkträd!
Den är bäst att färga på som färsk då blir det fin gul färg!
jag färgade ett kilo garn av en enda ticka men då var den stor!
Är den gammal blir färgen bara brun-beige!
Jag tror att jag har gamla torkade ex om du vill ha Gunhild!

0

Vacker ticka!

Skogsfrun i Obbola

6 okt 2009 kl. 06:42

Men… växte den alltså på marken? Blödticka hittar man ju på lågor.

0

Vacker ticka!

gunhild i Kåddis

6 okt 2009 kl. 08:43

Jaa den växte på marken i mossan i tallskog. Den är 13 cm bred, 2 cm som tjockast, porerna kantiga nästan som slingertickans, den har inväxta tallbarr och lingonris, nu luktar den lite syrligt. Jag har lagt den på tork på tidning.
Bifogar nya bilder.

blödticka?

0

Vacker ticka!

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 12:18

Nu vet jag varför jag inte reagerade på blödticka,jag har ju sett den just på lågor växande resupinat!
Det kan väl finnas ved under marken.
Min första grovticka som jag hittade växte utan träd på marken och då trodde jag att bara tickor växte PÅ träd.

Spara och torka den!

Klas! kan du inte ta och mikroskopera den så vi får reda på om det är blödticka?
Dvs om du vill det Gunhild!

0

Vacker ticka!

Skogsfrun i Obbola

6 okt 2009 kl. 13:01

Jag tror inte på det. Blödticka brukar inte växa på halvt förmultnad ved under marken, utan på ved som fortfarande ser ut som ved. Riktiga lågor som gott och väl håller ihop.

0

Vacker ticka!

klas jaederfeldt

6 okt 2009 kl. 20:43

på bilden tycker jag att jag ser vedrester, men ok, om du vill så kan jag titta på den Gunhild

0

Vilken ticka? Klas

gunhild i Kåddis

6 okt 2009 kl. 20:46

Jag har tickan, den ligger här på tork på en tidning. Ska skicka en bit till dig.

0

Vacker ticka! Elisabeth

gunhild i Kåddis

8 okt 2009 kl. 19:43

Jag färgar inrte så mycket själv, men plockar och torkar, en del säljer jag och en del ger jag bort. jag har en syster i Trondheim som färgar och gör helt underbara ting i olika tekniker.
Jag har skickat en bit av tickan med post till Klas.

0

Blödticka

gunhild i Kåddis

10 okt 2009 kl. 09:02

Tack till Klas som har tittat på min ticka och konstaterat att det är blödticka, som förmodligen växte på ved under mossan.
Jag fick också lära mig att man inte skickar svamp inlindad i plastfolie, även om den är blöt.g

0

Blödticka

BirgittaD

10 okt 2009 kl. 18:45

Men det var raskt marcherat skickat från Umeå  den 8é och svar här den 10é = idag.

0

Blödticka

Skogsfrun i Obbola

11 okt 2009 kl. 18:25

Där ser man! Kul att få veta!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone