Hej
Vilken vacker ticka du hittat inget som jag tidigare sett!
Kanske som resuoinat på en stock för längesedan!
Om du ska hitta grovticka så ska du leta vid roten på gamla tallar den återkommer gärna på samma platsen.
Eller som vid grannens stubbe som nästan är borta där fanns det ett lärkträd!
Den är bäst att färga på som färsk då blir det fin gul färg!
jag färgade ett kilo garn av en enda ticka men då var den stor!
Är den gammal blir färgen bara brun-beige!
Jag tror att jag har gamla torkade ex om du vill ha Gunhild!
Jaa den växte på marken i mossan i tallskog. Den är 13 cm bred, 2 cm som tjockast, porerna kantiga nästan som slingertickans, den har inväxta tallbarr och lingonris, nu luktar den lite syrligt. Jag har lagt den på tork på tidning.
Bifogar nya bilder.
blödticka?
Nu vet jag varför jag inte reagerade på blödticka,jag har ju sett den just på lågor växande resupinat!
Det kan väl finnas ved under marken.
Min första grovticka som jag hittade växte utan träd på marken och då trodde jag att bara tickor växte PÅ träd.
Spara och torka den!
Klas! kan du inte ta och mikroskopera den så vi får reda på om det är blödticka?
Dvs om du vill det Gunhild!
Jag färgar inrte så mycket själv, men plockar och torkar, en del säljer jag och en del ger jag bort. jag har en syster i Trondheim som färgar och gör helt underbara ting i olika tekniker.
Jag har skickat en bit av tickan med post till Klas.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.