0 1808 visningar

11 svar

Aspticka ??

Gula

4 okt 2009 kl. 18:03

Det här är väl stor aspticka? Men hur ser man skillnad på den och den lilla asptickan?? Dum fråga kanske men eftersom det kryllar av tickor på asparna här, så är jag nyfiken…

0

SK

4 okt 2009 kl. 18:16

vet inte, men tycker det ser ut som asptickor (de är mer hovformade än stora asptickor, mm)

där jag hittat stor aspticka har de bara växt på enstaka träd. kolla efter en inbuktning i stammen där de växer, oftast ganska lågt på asparna.

http://www.skyrk.se/bilder/v/svamp/SKST0011.jpg.html

http://www.skyrk.se/bilder/v/svamp/SKST0013.jpg.html

0

anithau

4 okt 2009 kl. 18:31

Den stora asptickan växer både högt upp och lågt.

0

Gula

4 okt 2009 kl. 18:32

Jamen så klart! Jag rör ju ihop dom… Här finns fullt av dom på alla gamla aspar och dom växer från ögonhöjd och uppåt! Men nu ska jag hålla utkik efter dom stora -  ser ju skillnaden på dina fina bilder!!
Tack så mycket för svaret!!!

0

Gula

4 okt 2009 kl. 18:47

Tack Anitha! Jag ska titta både högt och lågt! ;-)

0

klas jaederfeldt

4 okt 2009 kl. 20:13

den stora asptickan har svullna tillväxtzoner på hatt översidan, ser ut som en eldticka fast på asp.
dina bilder tycker jag ser ut som aspticka

och de bilder som är länkat till tycker jag ser ut som Phellinus trivialis som helst växer på sälg

0

så här ungefär

klas jaederfeldt

4 okt 2009 kl. 20:17

stor aspticka

0

så här ungefär

Gula

4 okt 2009 kl. 20:36

Oj! Då blev det ju genast mycket svårare… Är den ‘stora’ mycket större än den vanliga?? Jag tycker att jag sett ganska stora på en del aspar! Jag får väl gå ut och spana lite…

0

så här ungefär

Gula

4 okt 2009 kl. 20:38

Tack Klas!!! Glömde…

0

så här ungefär

klas jaederfeldt

4 okt 2009 kl. 21:19

storleken är något relativt, en utvuxen aspticka kan vara stor, medans en ung stor aspticka är lite.
de svenska namnen är ofta lite galna

0

så här ungefär

Gula

4 okt 2009 kl. 21:34

Okej, får väl ta bilder i osäkra fall och fråga här! :-)
Tack Klas!!

0

Richard Holmqvist

3 okt 2020 kl. 15:31

Den här svampen växer i kanten av Rottneby naturreservat i Falun. Det finns en stor och några små på en enda av ca tio lika gamla aspar. Aspticka eller stor dito?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone