I år tog jag “ungdomarna” i min kompost att jämföra med dessa
http://svampguiden.com/forum/visa/126241
Svårt att förstå att det är samma svamp
Jag åt dem förr, men “föråt” mig nog på dem för jag tröttnade rejält på smaken.
Men när de är sådär pass små är de väl som bäst, de större brukar smaka för mycket jord och bli unkna.
Absolut ingen blandsvamp tycker jag, för de “tar över” alldeles för mycket och kan ge en hel blandning en jordton som kanske inte är önskvärd.
Klas J, visst kan hon äta den om hon känner för det men i vissa böcker står den som olämplig matsvamp.
Själv plockar jag bara 10 till 12 arter av de jag gillar bäst och bara för att det är en ” matsvamp ” så är det väl inte säkert att man gillar den, eller ?
I år har jag varit ännu mer restriktiv och inskränkt mig till 9 arter av dem jag gillar bäst och det tack vare riklig tillgång på svamp, men jag har saknat sill- och mandelkremla.
Visst är tillgången en viktig faktor.
Men jag smakar gärna nya arter för att testa om jag gillar dem.
Den vita tuvskivlingen tyckte jag t ex. var helt ok, och den kommer ju ofta i rejäla mängder oxå, men den kommer jag att ligga lågt med i alla fall p g a varningar om visst giftinnehåll, ungefgär som att man är restriktiv med stenmurkla även om den legat på tork mer än rekommenderad tid.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.