Hej!
Jag frågade samma sak för ett tag sedan och nu länkar jag svaret jag fick från Karl S i vissa svampböcker står det vad man behöver bl.a i Rymans bok svampar.
Vad jag undrar över är om man kan använda Järnvitriol Järn2sulfat
till kremlor hur blandar man då och med vad?
Jag har det som betmedel när jag färgar garn!
Här kommer länken:
http://svampguiden.com/forum_visa.asp?inr=163782&fnr=1&sok=Reagenser&Start=0&Offset=50&1
Jo Elisabeth, jag skrev lite om det på länken du gav. Jag brukar lägga några kristaller FeSO4 i en liten skål (jag kör med urglas) och spraya några droppar vatten på och röra om. Sen lägger du en bit av kremlans fot i blandningen och kollar färgförändringen inom ca 10 sek.
Andra erfarenheter?
hej elisabeth och alla andra
hittade lite info i en bok
vill dokumentera lite i denna tråd, tyckte det verkade bra.
dessa reagenser verkar vara de mest använda (och minst giftiga)
Melzers reagens( testar sportyp ) innehåll-1,5g jod+5gkaliumjodid+100g kloralhydrat löst i 100ml
varmt vatten. resultat- amyloida sporer ger vid positivt resultat blåsvart färg
dextroida sporer ger vid positivt resultat rödbrun färg.
förmodligen är detta vad karl s menar med j1+j2 (se länk) vet inte om man kan använda jodopax eller liknande.
går förmodligen inte att få tag på så lätt.
basiska lösningar (exaxt vad de gör vet jag inte) eg lut koh naoh nh3(ammoniak 50%) alla använbara men erfarenheten
hos experterna är nog avgörande vilka de föredrar.
feso4 = järnsulfat (för kremlor) -lätt att få tag på
ordförklaringar
koh = kaliumhydroxid
naoh = natriumhydroxid
amyloida och dextroida sporer-se forumets ordförklaringar
basiska lösningar= motsatsen till surt. högt ph värde.
tacksam om någon kan rätta mig om jag har fel eller har nåt och tillägga
hoppas det inte blev för krångligt
vänliga hälsningar greger
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.