0 398 visningar

10 svar

Är svampsäsongen förbi?

gunhild i Kåddis

6 okt 2009 kl. 08:59

Vi har haft minus 5 i natt, solen skiner nu, kan verkligen svamparna klara detta? Kanske gårdagens skörd av rödgula var den sista. Tar färgsvampar som tallgråtickor och motaggsvampar skada av frost eller är det rentav bra för resulatet?

0

Lena M

6 okt 2009 kl. 09:05

Hur kallt det var i natt vet jag inte men kl. 7 i morse var det - 1. Såg trattisar, rödgula och enstaka kantareller igår i.a.f. Gästrikland.
Mottaggsvampen ger blå färg när den är rutten, tickan vet jag inte om den klarar kölden.

0

"JAS" Helsingborg

6 okt 2009 kl. 09:13

Vilken fin skörd Gunhild:) Jag fick eller har bara fått ihop några liter av den rödgula men hoppas att hitta lite i nästa vecka om inte kölden har tagit den, skall upp till Småland en sväng och vinterbona husvagnen. Har ätit lite Goliat och den är verkligen god tycker jag men skall bli kul att testa den färsk och om det går enligt planerna så blir det nästa säsong men det är ju långt dit. Har ni klarat er från snö? När man tittar på väderprognosen så kan man ju få för sig att ni har tagit fram snöslungorna där uppe i norr. Jag har inte täkt mina vindruvor, olivträd eller mitt medelhavsfikon än, skördade frilandstomater igår:) En fråga Gunhild vilken är din favoritsvamp, alla kategorier?

0

gunhild i Kåddis

6 okt 2009 kl. 09:38

Snöslungan står beredd närmast dörrn i garaget, den har nu bytt plats med motorcyklarna och gräsklipparen som får stå tillbaka. Pelargonerna skulle jag tagit in i går, men jag valde skogen, i dag är det för sent det blir nog komposten för deras del.
Jas, min favoritsvamp är sillkremlan, kanske därför att den passar så bra till fisk.

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2009 kl. 09:43

Ute i den stora, varma skogen är det helt andra temperaturer än på öppen mark. Vi har nu haft en frostig vecka med mellan -3.3 och -4.9 som min, i natt - 4.4. Men i skogen växer trattkantarellerna vidare och “rätt mycket” annat har också följt med hem de senaste dagarna. Och idag ska vi ut och kolla blåmusseroner och annat. Återk. m. ev. res! I söndags såg vi helfärska rodnande flugsvampar och rimskivlingar.
Och JAS, det är bra med vin som inte behöver täckas (skörden snart avslutad)! Olivträd och lager m.m. kvar i kruka under skydd ute, men snart dags att ta in en del - om vädret håller i sig. Men vi brukar få det varmt och skönt under någon månad efter en “onödig” köldknäpp som denna!

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 11:22

Hittade oväntat många friska svampar i söndags, men visst var det mycket visset och ruttet oxå.

Hoppas verkligen att temperaturen kan få näsan över noll dygnet runt igen, dehär frostgryningarna tar hårt på svampen.

0

Birgitta D hemma igen

6 okt 2009 kl. 17:12

Vad gör väl det med lite minus på nätterna om dagarna är så underbara som de varit de sista 2 veckorna i Västerbotten.

0

Jan A, Uppsala

6 okt 2009 kl. 21:14

Förbi? Slut?
Så här såg en del ut väl hemma, trattisarna fick inte vara med.
Och så ringen i granskogen. Helt sluten. Stor…!
(Pudrad tratt tonvis för den hugade finns också.)
Ingen riddarmusseron kunde tyvärr siktas genom asplövtäcket.

0

svampstaff

6 okt 2009 kl. 21:20

Intill Vättern där jag bor, är det ett par grader varmare, med klimatsmartare förutsättningar för några veckors sökande till.

0

Lill

6 okt 2009 kl. 21:25

Hoppas inte det.

0

Birgitta D

6 okt 2009 kl. 21:48

Hm när jag ser Jan A´s bild inser jag att jag måste åka till mitt blåmusseronställe, men det finns så mycket trattisar där också och nu orkar jag inte rensa sådana på ett tag men några musseroner är inte fel.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone