0 557 visningar

11 svar

Svampkurs i Örebro söndag 091004

Bo E

6 okt 2009 kl. 14:52

Nu har jag lite bilder från söndagens utfärd.
Jag började med att reka i området Hovsta och hittade två stora kungschampinjoner, tyvärr lite övermogna, men trevliga att visa upp när deltagarna började anlända.
Bostadsområdet ligger lite norr om Örebro, med villor och radhus grupperade på gammal gårdsmark till flera större gårdar. Några har bevarats, som den gård som kallas drottning Kristinas jaktslott. Det är en huvudbyggnad från 1600-talet som nu är nånslags dagis samt två mindre fina flygelbyggnader som jag tror nyttjas av idrottsföreningar i området. Mellan “slottsparken” och en idrottsplats växer ett par jättegranar på ett berg, och under en av dessa fanns champinjonerna.

foto: Bo E-son

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 14:58

Gruppen begav sig sedan till Gladarbergskogen, ett mycket kuperat område med blandskog och större flyttblock, berghällar och marker som troligen varit utmark till gårdarna och delvis igenväxt betesmark.
Vi började i vad som troligen är gammal betesmark med björkdominerad vegetation och mindre steniga höjdpartier.
Kantareller och kremlor trivs här.
Kan detta vara kantkremla?
De hade uppspruckna kanter och en för kantkremlan lite ovanligt nörbrun kulör, men i smak och konsistens liknade den kantkremla.

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 15:05

Som serie 3 kommer första frågetecknet, efter att ha konstaterat att några svartnande jättesvampar var frostnupna fjälliga taggsvampar hittade vi denna lilla luring.
Kan det vara en spindling?
Den hade något brunt i hattkanten som indikerar att så kan vara fallet.
Vad tror ni?

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 15:10

Bilder serie3 ville inte va med…nu har jag förminskat till rätt format.

Är det en spindelsakivling?
Förslag på namn?

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 15:12

Serie 4.
Nästa okända svamp.
Mossig blandskog, dominerad av gran, björk och tall.

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 15:16

Svampen i serie 4 hade en diskret behaglig blomdoft som av upphittaren karaktäriserades som jasmindoft.
Doften låg lite i bakgrunden av vad som mest liknar doft av “vanlig intorkad svamp”, men kan säkert vara en ledtråd.

0

Helena i Lund

6 okt 2009 kl. 16:25

Fyran kanske är häggtrattskivling, eller doftdito? Trevlig beskrivning av landskapet ni travade runt i Bo. Jag körde förbi Hovsta på väg hem från Nora för 2 veckor sen. Har du ingen bild på jaktslottet? Jag “samlar på” slott!

0

091004- Helena i Lund

Bo E

6 okt 2009 kl. 17:45

Häggdoftande trattskivling var ett förslag som även vi lurade på, men den har vi hittat på tidigare utfärder och tyckte inte den stämde denna gång.
Därav fotot för att få en bestämning via guiden.
Svårt när man hittar lite torra äldre exemplar kanske. Hittar ingen bra bild på den vare sig i databasen eller google heller.

Tyvärr ingen bild på huset, för det var inte just där vi vandrade med kursen.
Uppe på själva Gladarberget är det tallskog och massor av väldiga flyttblock…nästan som ett “hus” byggt av istid och havsvågor är detta…

foto: Bo E-son - kluvet block på Gladarberget

0

091004- okänd

Bo E

6 okt 2009 kl. 17:55

Kan skäggmusseron eller kråsmusseron vara goda gissningar på denna?

Andra förslag?

foto: Bo E-son - bild 3 miljöbild från området

0

091004- okänd

klas jaederfeldt

6 okt 2009 kl. 19:30

trattskivlingar har nedlöpande skivor, (därför namnet, om man klyver den uppifrån och ned så ser den ut som en tratt) skivorna på bilden går knappast ner på foten

0

091004- klas

Bo E

6 okt 2009 kl. 19:38

Nej, jag tror inte alls på häggdoftanbde trattskivling, som du påpekar har inte skivorna nån trattskivlingskaraktär, och det kan nog inte ens torka eller frostskador påverka!
Jag tycker dessutom inte heller att den doftade “häggdoftandetrattskivling” utan mycket mer “vanligt” med svag blomdoft i botten??
Vad finns det för andra “doftrika” skivlingar???

0

091004- okänd

Irene A

6 okt 2009 kl. 19:57

“Okänd nr 2” skulle kunna vara irismusseron om den verkligen hade en stark blomdoft.
Skäggmusseron är ett bra förslag på nästa.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone