0 320 visningar

7 svar

gissa på dessa

Bo E

6 okt 2009 kl. 18:58

Nån som vågar gissa på dessa?
1-2 är samma exemplar

2 är annan art

foto: Bo E-son

0

Helena i Lund

6 okt 2009 kl. 19:26

Jag gissar på silkesmusseron och såpmusseron, men detta är vilda gissningar!

0

Ingvild

6 okt 2009 kl. 19:27

Jeg er ganske sikker på nr 2 er en silkemusserong. Har både rosa og blå flekker på stilken… som skal være gode kjennetegn. Jeg spiste den forrige helg, men var ikke imponert!

0

Bo E

6 okt 2009 kl. 19:33

Tack för dessa goda gissningar!

Ja, jag tror till slut att jag funnit silkesmusseronen, men den är sannerligen inte lätt att skilja från beska och bittra dubbelgångare.
Denhär gången var det nog de färgade partierna som gjorde att jag fotade den och ställde frågan!

Tack så mycket för bekräftelsen.

Men 1 och 2 tror jag inte är såpmusseron, därför att de såpmusseroner jag hittat tidigare växt i trädgårds-park-miljöer och haft en tydlig doft av gammal smutsig disktrasa!
Kolla på
http://svampguiden.com/art/visa/Tricholoma_saponaceum_var._squamosum

Fler gissningar på 1-2 tas tacksamt emot!

0

Helena i Lund

6 okt 2009 kl. 19:42

Ajamen Bo, jag trodde du visste och att det var en gissetävling! :) Men jag väntar in någon med musseronkunskaper. Den mörkare liknar pyttelite gallmusseroner jag hittade förra hösten, men de hade gråare fot.

0

Irene A

6 okt 2009 kl. 20:12

Jag håller med Helena, tycker att den första har såpmusseronens typiska färger. Disktraselukten brukar inte märkas förrän den blir äldre.

0

Bo E

7 okt 2009 kl. 12:15

Ja de jag träffat på har varit ganska utvuxna och haft mörkare hattfärg i smutsigt gråbruna kulörer, och framför allt har de haft betydligt kortare fötter.
Kan det vara så att parkformer anpassar sig genom att växa i gräs som klipps eller slås regelbundet?
Denna växte ju i skogsmark där gräset växer fritt, och inte tuktats sedan de sista kossorna betade där, och det kan vara typ 50 år sedan.
Så om fothöjden och avsaknaden av dålig lukt inte talar mot förslaget så får jag väl acceptera den som en såpkusseron då....

0

såpmusseron

Bo E

7 okt 2009 kl. 12:31

Nu hittade jag även en såpmussero, Tricholoma saponaceum, i databasen som liknar min betydligt mer än den jag länkade till ovan, som stämmer mer med mina tidigare erfarenheter av den.
Det verkar alltså finnas två olika varianter med lite olika karaktär!

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone