0 1009 visningar

14 svar

Blek fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 20:34

I mängder bland kirskål och grönmossa i granurskog?

0

fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 20:35

Och kanske guldfingersvamp från bokskogsravin? (ska micras)

0

fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 20:37

Även en murkla växte inne i en ramaria?

0

fingersvamp.

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 20:58

Hej!
På bildomgång ett så tror jag att det är grå fingersvamp det är ingen Ramaria utan tillhör släktet Clavaria ,cinerea heter den på latin.
Kamfingersvampen tillhör det släktet också men den brukar vara mer kritvit och som en kam i topparna!

Fina Fynd som du gjort!

0

fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 21:03

Aha! grå fingersvamp, ja den växte tillsammans med kamfingersvamp.
Tack Elisabeth.

0

fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 21:03

Skulle visa skillnaden.

0

Ramaria Pallida!

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 21:52

Bra att lägga kamfingersvampen och grå fingersvamp bredvid varandra,nu kunde man verkligen se skillnad!
Här kommer lite bilder på Blek fingersvamp Ramaria Pallida det är på två olika växtplatser!
När den är ung är den åt det bruna hållet litegrann och den har inte sträckt ut grenarna!
Kolla den fantastiska häxringen,det är min favoritplats i skogen!
En Hot Spot med många arter av olika taggsvampar både sarcodon och Hydnellum,Violgubbe och C.cumatilis porslinsblå spindelskivling

Ramaria Pallida Blek Fingersvamp

0

Fler bilder!

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 21:56

Annan växtplats!
Yngre exemplar! Även där bildar de en häxring dock bara på en knapp meter!

Blek Fingersvamp Ramaria Pallida

0

Fler bilder!

svampstaff

6 okt 2009 kl. 22:05

Jag ska spara dom så Lennart får kika på hela min samling vad det lider.

Fingersvampen på bok då?
Finns det flera sorter som bildar mykorrhiza med bokollon?

0

Bok!

Elisabeth jansson

6 okt 2009 kl. 22:45

Det finns en tysk författare som nyss utkommit med en bok den kostar cirka 1000 kr kjag har den inte själv,för jag mikroskoperar inte,tycker kanske inte att det är värt pengarna! Den heter Die Gattung Ramaria in Deutschland av Josef Christian Lennart har skrivit en bokrecension om den i Svensk mykologisk tidskrift nummer 2 2009 det finns länk på svampguiden till SMF jag tror du kan läsa numret på nätet sidan 92!

Jag kan inte de vedväxande arterna av ramarior trädslagen bok och Ek finns det inte mycket av här!

Jag satsade på svampfärgningsboken som kom ut i höst av Hjördis och Marklund

0

fingersvamp.

Lennart S

6 okt 2009 kl. 22:54

I serie 2: Detta är Ramarior som är saprofyter, dvs de bryter ned trä och annan förna. De lite större Ramariorna lever i symbios med olika träd. Den art som du har på bild kan vara en art som står nära rak fingersvamp, R.stricta. Blek fingersvamp som Elisabeth visat bild på är en mykorrhizabildare som lever med en trädpartner som den får näring från samtidigt som svampen suger upp vatten och mineralämnen från marken och trädet kan dra nytta av svamphjälpen. Naturen är fyndig.

0

fingersvamp.

svampstaff

6 okt 2009 kl. 23:00

Jo naturen lever i symbios med mig)

0

Mikael Hagström

23 okt 2009 kl. 20:44

Hejsan!

Tyvärr är det inte en Ramaria. Tycker det ser ut som C cinerea eller möjligen cristata

0

svampstaff

23 okt 2009 kl. 20:50

Hej Hagström.
Jo det är så sant som du säger.
Har du slut på svampen nu i Tinnerö)

0

Elisabeth

Hans v E

24 okt 2009 kl. 12:27

Heter inte cristata och cinerea och rugosa Clavulina längre?

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone