Hej!
På bildomgång ett så tror jag att det är grå fingersvamp det är ingen Ramaria utan tillhör släktet Clavaria ,cinerea heter den på latin.
Kamfingersvampen tillhör det släktet också men den brukar vara mer kritvit och som en kam i topparna!
Fina Fynd som du gjort!
Bra att lägga kamfingersvampen och grå fingersvamp bredvid varandra,nu kunde man verkligen se skillnad!
Här kommer lite bilder på Blek fingersvamp Ramaria Pallida det är på två olika växtplatser!
När den är ung är den åt det bruna hållet litegrann och den har inte sträckt ut grenarna!
Kolla den fantastiska häxringen,det är min favoritplats i skogen!
En Hot Spot med många arter av olika taggsvampar både sarcodon och Hydnellum,Violgubbe och C.cumatilis porslinsblå spindelskivling
Ramaria Pallida Blek Fingersvamp
Det finns en tysk författare som nyss utkommit med en bok den kostar cirka 1000 kr kjag har den inte själv,för jag mikroskoperar inte,tycker kanske inte att det är värt pengarna! Den heter Die Gattung Ramaria in Deutschland av Josef Christian Lennart har skrivit en bokrecension om den i Svensk mykologisk tidskrift nummer 2 2009 det finns länk på svampguiden till SMF jag tror du kan läsa numret på nätet sidan 92!
Jag kan inte de vedväxande arterna av ramarior trädslagen bok och Ek finns det inte mycket av här!
Jag satsade på svampfärgningsboken som kom ut i höst av Hjördis och Marklund
I serie 2: Detta är Ramarior som är saprofyter, dvs de bryter ned trä och annan förna. De lite större Ramariorna lever i symbios med olika träd. Den art som du har på bild kan vara en art som står nära rak fingersvamp, R.stricta. Blek fingersvamp som Elisabeth visat bild på är en mykorrhizabildare som lever med en trädpartner som den får näring från samtidigt som svampen suger upp vatten och mineralämnen från marken och trädet kan dra nytta av svamphjälpen. Naturen är fyndig.
OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.