0 1028 visningar

63 svar

vildsvin i svampskogen

Hanna

21 aug 2006 kl. 22:03

våra svampskogar i Roslagen har invaderats av vildsvin. Undrar om man törs gå ut och leta, eller om det går som i Törnfåglarna? Någon som har vildsvinskännedom?

0

Carin

21 aug 2006 kl. 22:05

Vildsvin kan vara riktigt elaka.
Men de smakar jättebra tillsammans med kantareller eller Karl-Johan.

0

klas jaederfeldt

21 aug 2006 kl. 22:30

i mina trakter (söder om järna, tullgarn) är det jättemycket me svin, har bara blivit jagad en gång, och då var det min hund som suggan jagade, å jycken sökte skydd hos mej, tror att du kan vara lugn

0

Anna

22 aug 2006 kl. 08:54

Jag har gått i vildsvinsskog i över tio år och aldrig sett ett enda, bara spåren efter deras bökande. Dom är ju mest igång i skymningen/natten och lär vara hur skygga som helst. Tycker du det känns lite läskigt så se till att du hörs i skogen, dom är ju djur som hellre flyr än illa fäktar så att säga.

/Anna

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 09:50

Du kan utan oro leta svamp i vildsvinstrakter. De är mycket vaksamma o skygga, sällan att du upptäcker dem först. De flyr alltid. Ett skadat djur som man förföljer eller går fram till, går nästan alltid till anfall.Har frågat en uppfödare.
Ha det gott i skogen.

0

Frågvis

22 aug 2006 kl. 11:03

Hur gick det i Törnfåglarna? minns inte

0

H-G

22 aug 2006 kl. 12:25

Hanna kan lugnt gå ut i skogen.

Tina tar i när hon säger att de aldrig går till anfall, sugga med kultingar kan mycket väl göra rusningar och anfall. Det har jag själv varit med om. Lite hotfullt, så det är då bäst att dra.
Någon Törnfågel-incident behöver du inte frukta, vad handlade egentligen den serien om?
Kommer bara ihåg någon stilig präst som charmerade rika damer och vildsvinsscenen då

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 13:41

När o var har jag sagt att de aldrig går till anfall ?

0

H-G

22 aug 2006 kl. 13:57

Det står ovanför i ditt eget inlägg “de flyr alltid”. En sugga med smågris kan mycket väl göra en rusning, eller fly…

0

Tina Nordberg

22 aug 2006 kl. 14:35

Där handlar det om flykt och upptäkt. De flytr alltid i första hand. Men om hon skulle råka bli överraskad med kultingar, (vilket är änmera ovanligt eftersom de är extra vaksamma då)Kan hon göra utfall. Men hon löper inte långt från barnen.

0

H-G

22 aug 2006 kl. 18:18

Just, det blir det upptäckta flyr de INTE alltid. Men oftast.
Vildsvin är dessutom mycket svåra att se, de gömmer sig något otroligt.

0

Hanna

23 aug 2006 kl. 09:46

I Törnfåglarna blev brodern till Meggie (eller vad hon nu hette) dödad av ett vildsvin stort som en isbjörn, dock ej när han letade svamp

0

Emma

23 aug 2006 kl. 12:47

På tal om vildsvin, jag o sambon va på väg hem från gbg(bor i Växjö) o stannade på en grusväg vid ett gigantiskt område omhängnat av stängsel där de “stod elstängsel, livsfarliga djur”! Vi gick längs med stängslet och såg en skylt som visade vildsvin jämte skylten växte de kantareller så vi gick lite till.. Längre in innanför stängslet så vi massa kantareller så jag tvingade min sambo att hoppa in och plocka medans jag höll vakt! Vi hade en grym puls efteråt, de är ju inte så smart att hoppa in där man VET att de finns vildsvin, men goda mackor blev de på kvällen!!! kanske inte hade riktigt med saken o göra men de handlade ju om vildsvin;) Men två bekanta till mig har blivit uppjagade i träd av vildsvin, tycker man ska vara aktsam för om man retar upp ett vildsvin är de inte roligt!

0

Lena M

23 aug 2006 kl. 12:53

När du berättar denna storry drar jag mig till minnes när jag kröp under stängslet där biffkorna går. De kom i full galopp och jag sprang! Kanske var de bara nyfikna, vem vet. Iallafall hade jag tidigare plockat champinjoner i denna hage, det var därför jag chansade igen.

0

H-G

23 aug 2006 kl. 14:30

Skyltar som varnar om livsfara är förmodligen bäst att ignorera Emma, det är sådant där skrock likvärdigt med “ej gå under stegar”.

Betarna kommer i den här storleken:
http://gopvixen.blogs.com/gop_vixen/images/wildboar.jpg

Vill man göra svampplockande roligare kan man istället lite längre fram binda älghorn på huvudet, bära en grå filt och bröla med jämna mellanrum. Då lär kantarellerna smaka efteråt.
Ta det försiktigt i skogen.

0

Emma

23 aug 2006 kl. 14:48

Hahahah!
Ja de va en bra idè, fast detta va en engångsföreteelse. Spänningen får jag när jag hitta svamp ist, men vi hade väldigt roligt;)

0

Emma

23 aug 2006 kl. 17:33

Jag va på ett ställe o plockade idag, då hittade jag en plats där dom lockar fram vildsvin med döda fåglar. Dom lägger frön under en brödback som dom sedan drar bort då kommer fåglarna som dom skjuter sen är de bara fritt fram för svinen…hittade kadaver och skelett från dom, inga dåliga käkar!Väldigt otäckt tycker jag!

0

döskallen

23 aug 2006 kl. 17:39

Låter inte som nån trevlig plats precis.
Kanske blir där en intressant svampflora om några år?

0

Emma

23 aug 2006 kl. 17:41

Tur jag hade hunden med mig, dessutom hade vildsvinen bökat upp halva skogen! De fanns mkt svamp där så jag måste ju dit igen men lär nog ta en eller två valium innan;)Kändes som man va med i en skräckis.

0

H-G

23 aug 2006 kl. 20:59

Emma, lägga fram as för bytet kallas att “åtla”, eller lägga åtel, sen ligger någon längre bort med bössan i högsta hugg redo att förpassa grisen till svinhimlen. Färdignöffat.
Förresten när man skämtar om älgjakt, så är en allvarlig varning på plats.

Här skjuts ju bärplockare till höger och vänster (förra året?), vi svampplockare borde ligga risigt till ävenledes. 

I mitt eget jaktlag har vi en hel del tveksamma figurer. Ovana, nervösa skyttar som skjuter på allt som prasslar. För några år sen fick jag en kula över huvudet av en “glömsk” sneseglare.
Dagens tonvikt på teoretiska kunskaper gör dåliga jägare utan efarenhet. Tillräckligt för att ge en skrämselhicka.

0

Håkan

23 aug 2006 kl. 21:07

Ja! Nu är det snart dags alla djurvänner. Ta på er färgglada kläder och ut i skogarna och skrik och gapa, så att jägarna går bet. Det har vi gjort varje sässong nu sen många år, och det är alltid lika kul att reta tossingarna. De har inget i skogen att göra, men det har älgar och andra djur. Skjut på varandra istället om ni nu måste döda!

0

Emma

23 aug 2006 kl. 21:40

Tack H-G! Hur resonerar man inom jaktvärlden angående att åtla. Lite längre bort hade dom även satt upp en saltsten, kan tänka mig att de är till älgarna. Nu antar jag att man måste skjuta av lite av svinstammen eftersom den ökar så snabbt, men vet inte om jag tycker de är riktigt rätt! Locket som täckte fågelfröna låg kvar så dom öppnar nog de på kvällen därför vågade jag mig fram. Jag hörs väl när jag går i skogen och har självklart respekt för jägarna och deras snabba avlossningar.Men är de vanligt att man lockar just vildsvin på detta sättet?

0

H-G

23 aug 2006 kl. 23:44

“sleke” heter saltstenen och är för älg, dov-, kron-, och råvilt. Då får de salt och mineraler.
Vildsvin åtlar man för att det går, de är ju allätare och tar as.
Vildsvinstammen har ökat från ingenting (den var ju i princip utrotad) till vad vi har idag. Bra kan det vara att hålla den under kontroll, då den förökar sig snabbt. Men jomen visst vore det skoj med lite fler i skogen, Emma.
Att jaga gris med åtel är mycket vanligt och effektivt.
För att inte säga skoj.
Och gott.
Enbärsmarinerade vildsvinskotletter med smörstekta kantareller och en flaska Jacob’s Creek Grenache. Mmm

0

Affe

24 aug 2006 kl. 00:11

H-G, då väntar vi bara på inbjudan… ;)

Har käkat grillad vildsvinsfilé en gång med någon form av svampsås och det var ruskigt gott.

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 08:48

Grillade ett helt vildsvin på min födelsedag i somras.65 pers mumsade. Behöver väl inte säga mer….......Svamparna hade tyvärr inte kommit.

0

Emma

24 aug 2006 kl. 09:02

vad kan man köpa vildsvin, jag har ätit de ngr gånger och de är såå gott!

Får man vara med på vildsvins jakt även fast man inte har jägarexamen, tänkte på dom ställerna dom åtlar på? Ngn som vet?

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 09:57

Hej Emma, jag köpte min gris privat men det säjes på många ställen.
Ang ditt jaktintresse kan jag tipsa dig att kolla på: sjuhäradsjakt.se
Där kan du kanske finna någon kontakt.
Om du vill kan jag även ordna kontakt med folk i mina trakter.

0

Emma

24 aug 2006 kl. 10:12

Tack!
Vad bor du, de låter roligt? man kanske kan söka på nätet ang köttköp;)

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 10:58

Jag bor i Kolsva ca 20 km NV om Köping byn heter Orsta. Det finns både vilda o inhägnade svin här.
Finns även “riktiga svin” som skräpar neer i skogen. Hittade förra året en hel soffa.Den står kvar. Ha det gott nu när det växeer så det knakar.

0

H-G

24 aug 2006 kl. 12:16

Fråga slaktaren, Emma, de har oftast koll på viltet.

Jag tycker att olika kött passar med olika svamp.
Rådjur och hare med stark vildsmak passar sås på torkad brunsopp.

Milt kött som kanin är perfekt med smörstekta trattisar eller sillkremlor.

Älgstek, medium, passar stuvade kantareller, stekt blodriska eller karljohan.

Affe får gärna komma på middag om han har vägarna förbi, ta då med en flaska chateau-nöff-du-pape så blir det vildsvin!

0

Emma

24 aug 2006 kl. 12:56

Tack för tipset H-G!
Jag ska kolla vad man hittar slaktare här i Växjö, är nyinflyttad så har inte riktgt koll.

O du, jag tror jag bjuder in mig själv till vildsvinsfesten, jag tar med svampen;)

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 14:26

Kommer jag med, kan fixa urgoda rostade pärer.

0

Mirja

24 aug 2006 kl. 18:07

Mmmm…jag kan göra efterrätt!? fläderblomssorbet på spegel av björnbärssås
var är platsen?
;-)

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 21:36

Hos H.G tror jag.

0

Emma

24 aug 2006 kl. 21:41

Nu väntar jag bara på tid och plats!!!

0

Tina Nordberg

24 aug 2006 kl. 21:53

Jag med. o vi lär nog få vänta. Den som väntar på nå gott…..........

0

H-G

25 aug 2006 kl. 13:21

sedär, då lämnar man tråden obevakad ett tag och helt plötsligt har det blivit en hel middag!

Låter som en förträfflig idé, har en hel frys fylld med vilt som inget hellre önskar än bli tillagat.
Inget vildsvin än, men väl hara och rå.
H-G bor i Göteborg, och ni är härmed inviterade. Pilgrimsmusslor till förrätt?

0

Mirja

25 aug 2006 kl. 16:01

NÄR? jag bor också i Göteborg och ääälskar god mat! är det ok med fläderblomssorbet till efterrätt?

0

H-G

25 aug 2006 kl. 23:52

fläderblomssorbet är taget, Mirja, vi får väl helt enkelt stämma av en datum när det kan passa? Så får jag damma av en harsadel eller två...

0

Mirja

26 aug 2006 kl. 11:13

1 el 2 september/ 15 el 16 sept el senare….;-)

0

H-G

26 aug 2006 kl. 15:42

1 september passar mig, skall vi köra det?

0

Mirja

26 aug 2006 kl. 16:21

ja tack! var?hur många blir vi?

0

Emma

26 aug 2006 kl. 21:11

Det låter riktigt roligt detta;)

0

Mirja

28 aug 2006 kl. 10:30

Ja, du kan väl skicka mer info om tid o plats till?:
fladerbl@hotmail.com

0

Emma

28 aug 2006 kl. 10:52

Tycker vi kan skjuta upp de lite:)
Typ en vecka eller två!
Blir de inget får väl du Mirja och jag grilla själva;)Tina verkade också sugen!

0

Tina Nordberg

28 aug 2006 kl. 11:38

Kommer, backar aldrig för en god middag.

Den som väntar på nå`t gott….........

0

H-G

28 aug 2006 kl. 20:33

Jag skickade ett meddelande till Mirja, så får vi göra upp om plats.
mvh

0

H-G

29 aug 2006 kl. 21:46

talade precis med Mirja på telefon, vi kör en svamp-inspirerad middag på fredag, så är ni intresserade så skicka ett mail till fladerbl@hotmail.com eller jacquesd@passagen.se..

0

Tina Nordberg

29 aug 2006 kl. 22:05

På FREEEEEEEEEEEEEEEdag. ser ut som jag missar en god middag. Tack iallafall. Har hittat årets första Karl-Johan idag. Inte en enda var larvangipen.Men några med snylting.

0

Göran H

29 aug 2006 kl. 22:40

Nu sitter jag här och läser om vildsvinskotletter, smörstekta kantareller och Jacob Creeks viner
och diverse sorbeér. Snålvattnet rinner och allt nytvättat är ner- dreglat, tror inte jag klarar mer.

0

Affe

29 aug 2006 kl. 22:48

Hoppas ni får en trevlig middag, själv jobbar jag så skänk mej gärna en tanke när ni sitter och glufsar i er vilt och svamp…

0

Mirja

29 aug 2006 kl. 22:58

till Göran H:
lösningen: svara på H-Gs senaste ;-)

0

Mirja

29 aug 2006 kl. 23:00

till Tina Nordberg:
det kommer nog fler tillfällen eller….?

0

Tina Nordberg

30 aug 2006 kl. 07:43

Självklart Mirja.

Ha det så trevligt.

0

Emma

30 aug 2006 kl. 16:38

Fy vad avis jag blir! har just börjat lärautbildningen och måste “nollas” hela helgen:( hade varit skoj att vara med…

0

Totte

30 aug 2006 kl. 16:59

Hur kan jag kunnat missa en sån härlig aktivitet i Götet?

Kan jag som Göteborgare få haka på vid ett annat tillfälle för jag ska åka till Växjö över helgen 1-3 sept.

Även jag älskar svamp vilt o vin!
Synd för jag har hemmagjord flädersaft som jag kunnat att bistå med till sorben:)

0

H-G

30 aug 2006 kl. 18:40

Sedär, det vart fler svampätande göteborgare. Då vad ju änna synd ni inte kunde komma, får se till att det blir framigent.
ha de gött

0

Emma

31 aug 2006 kl. 19:36

Totte:eftersom jag bor i Växjö kan du lämna saften till mig;)Jag kunde inte heller komma..såååå synd!

0

Totte

31 aug 2006 kl. 21:12

Emma: självklart får du saft av mig ;)
Vi får väl se om de som kunde gå på den kulinariska middagen tyckte det var trevligt o gott.
I så fall kan vi ju alltid hoppas på att det kommer fler tillfällen… och att även vi kan då.

Själv hoppas jag att jag kan dyka in i någon skog o hitta svart trumpet när jag ändå är i Småland o semstrar 3 dagar i glasriket :)
Man kan ju alltid önsketänka lite…

0

Mirja

4 sep 2006 kl. 16:01

alla ni som varit med på middagssnacket på vildsvin i svampskogen - fortsättning på Svampmiddagen i Götet…

0

bo e

16 okt 2006 kl. 15:06

Nu har vildsvinen kommit till skogarna nordost om Örebro, strax norr om gården Myrö!

Här har jag bra svampställen som i år var fullständigt uppbökade av svinen.

Trots detta fanns gott om blek taggsvamp och enstaka stora fina trattkantareller som växte mitt i böket!

Hur är det med svinens smak för svamp?
Äter de bara vissa arter?

Eller är det själva bökandet som förstör mycelet för framtiden?

0

cicki

16 okt 2006 kl. 15:15

här fanns det tidigare ett hägn med massa vildsvin och kantareller. För tre år sen sköt man av och öppnade hägnet och sen dess är även kantarellerna borta så det verkar snarare som om grisarna var bra för svamptillväxten! Käkade kantareller gjorde dom i varje fall inte

0

Bo E

16 okt 2006 kl. 16:12

Ser man på, vi kanske bör omvärdera svinen i skogen då?

0

Helena A

16 okt 2006 kl. 17:05

Det finns väldigt gott om svin här.
(hade dom på tomten en natt nyligen).
Men i skogen har jag inte sett att de påverkat svamptillgången.
Många uppbökade ställen men svamp är det gott om i alla fall.

Svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan

OBS! Formuläret nedan är till för att svara på frågan i tråden ovan. Håll dig till ämnet och den ursprungliga frågan när du skriver ett svar. SKAPA ETT NYTT INLÄGG om du istället vill ställa en ny fråga eller starta diskussion i ett annat ämne. Olämpliga inlägg som inte följer forumreglerna kan komma att raderas.
Du är inte inloggad, men kan svara på inlägget ovan genom att fylla i formuläret nedan ändå genom att fylla i formuläret nedan. Är du regelbunden besökare på svampguiden kan du skapa ett konto för att slippa fylla i namn och säkerhetsfrågor varje gång du postar ett nytt inlägg. Välkommen att logga in eller skapa nytt konto. Det är gratis!
Välj bild…
Ladda hem Svampguiden till din telefon!
Available in Google Play
Rekommenderat Svampguiden rekommenderar Kaffe.se för dig som vill ha riktigt gott kaffe med dig ut i svampskogen
Ny Version! Svampguiden+ är en ny och uppdaterad app för iPhone och iPad som nu äntligen också finns tillgänglig för dig som har Android!
Svamptork finns att köpa på svamp.se
Identifiera arter med hjälp av kameran i din iPhone